*

Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Matematiikka ei ole tiede vaan teknologia

  • Matematiikka ei ole tiede vaan teknologia

Kommentoin Kemppisen blogin kommentteja matematiikan osalta näin: 

"Toisaalta matematiikan ja fysiikan ihmeellinen yhteiselo puoltaa matematiikan tiedeluonnetta." 

Matematiikka on fysiikan työkalu eikä mitenkään todista matematiikan tiedeluonnetta. Matematiikan artefaktit ovat abstrakteja ja historiallisista syistä johtuen kuvitellaan, että matematiikka on tiede. Siellä luodaan konsruktioita vain. Hyödyllisiä. 

"Matemaattisen logiikan piiriin kuuluvia tuloksia, mm. Gödelin lauseita on mielestäni väärin pitää pelkkänä teknologiana." 

Tuo todistus on vähän kuin lujuuslaskelmat tai softan luotettavuuden arviointi. Ei todista mitään.

"Ainakin matematiikka ja ja sen läheinen kumppani logiikka tuottavat merkittäviä tuloksia maailmasta ja maailmankaikkeudesta." 

Myös logiikka on työkalu.

"Kyseessähän on abstrakti, epäempiirinen tiede". 

Joka rakentaa artefakteja kuten teknologiat yleensä.

"Tulos, joka on kerran osoitettu todeksi, on oman aksiomaattisen järjestelmänsä sisällä tosi ikuisesti. Tämän vuoksi matematiikka järjestelmänä on tieteellinen."

Tuon vuoksikin matematiikka ei ole tiedettä, koska kaikki tieteen teoriat ovat hypoteettisia, vailla mahdollisuutta täydelliseen todistamiseen.

"Ihmeellistä onkin se, että käytännössä useimmat maailman ilmiöt noudattavat matemaattisia rakenteita."

Kehäpäätelmä. Matematiikkaa sopivasti valittuna käytetään ilmiöiden mallintamiseen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Näyttää professori Kemppinen ottaneen kommentin huomioon, koskapa on ottanut tämän päivän aiheekseen sanan tiede käsittelyn.
http://kemppinen.blogspot.fi/

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Joo. Kommentoin näin:

"Ei viulunsoittokaan ole musiikkia. Sekin on teknologiaa."

Laitteen käyttäminen ei ole teknologiaa.

"Helsingin yliopistossa opetetaan tietojenkäsittelytiedettä mutta Aalto-yliopistossa oli ainakin viimeksi jopa professuuri, jossa opetettiinkin tietojenkäsittelyoppia."

Kyseessä ei ole tiede kummallakaan nimikkeellä. Jälleen nuo historialliset syyt. Kysehän on artefaktien rakentelusta.

Kaiken huippu on kasvatustiede, joka syntyi, kun opettajakoulutus siirrettiin yliopistoihin. Yksi hauska uusi tiede on käsityötiede.

Muuten: taiteet ovat etiikan teknologiaa ;-)

Johan Lom

Suurin osa matematiikan opiskelijoista valmistuu matematiikan opettajiksi. Mielenkiintoista!

19-vuotias tyttäreni tuli eilen kysymään minulta neuvoa IB-lukion matematiikan tehtävässä. Kyseessä oli integraali tyyliin:

---------------------4
(INT)F(x)=(3x - 9) (jossa "INT siis markkeeraa sitä "pitkää ässää")

Sanoi kesäloman aikana unohtaneensa opetukset ja toivoi minun antavan neuvoa. No, jos hän oli unohtanut kuukauden aikana, niin sanoin hänelle, että on todennäköisempää, että minä olen unohtanut yli 30 vuoden aikana vielä tehokkaammin asiat, joita en koulun jälkeen ole joutunut käyttämään lainkaan.

Älynystyröitäni hieroen muistin kuitenkin, että potenssiin pitää lisätä pykälä, eli kyseinen polynomi korotetaankin viidenteen potenssiin ja jaetaan sitten viidellä. Polynomin potenssiin korottaminen puolestaan saadaan lasketuksi hyödyntäen Pascallin komiosta saatavia vakioita.

Hiki pursui otsaltani enkä tiedä oliko inputistani hänelle apua, mutta säilytin kuitenkin kasvoni.

Summa summarum: miksi lukiossa opetetaan niin korkeata matematiikkaa, ettei sitä yleensä kukaan koskaan joudu hyödyntämään, ellei valmistu tiedemieheksi?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ei ole olemassa mitään lääketiedettä. Kyseessä on parantamisen teknologia.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset