Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Lasten ehdollistaminen on kivaa ja siihen löytyy rahaa

  • Lasten ehdollistaminen on kivaa ja siihen löytyy rahaa

Lapsia ehdollistetaan jo päiväkodeissa ja monista tehdään tietokoneautisteja. Laboratorioissa kyyhkyset, rotat ja muut koe-eläimet painavat vipua tai kulkevat sokkelossa ja saavat palkinnon. Päiväkoti Pilvilinnassa kaksivuotiaat ovat noita kyyhkysiä ja rottia. Tekevät temppuja hiirellä ja saavat välittömän palkinnon, lehmä ammuu - ja päiväkotitäti kehuu! Tuo on aitoa ehdollistamista. 


Nyt tuota sairasta touhua tehdään jo ministeriön tukemana "kokeiluna": 

http://blog.edu.turku.fi/topkeskus/2012/04/18/molla/
http://blog.edu.turku.fi/molla/2012/08/09/syyskesan-terveiset-mollasta/

Noille "kokeiluille" on tyypillistä, että niillä ei ole mitään verrokkeja, niihin ei liity pitkittäistä tutkimusta ja seurantaa ja onnistumisen kriteerinä pidetään oppilaiden ja opettajien innostumista asiasta. Uutuusefektikin jytää. Kyllä ehdollistaminen ja ehdollistuminen on kivaa.

Homekoulut aiheuttavat terveyshaittoja lapsille ja opettajille, korjaamiseen ei ole varaa, mutta rahaa ehdollistamiskaluihin löytyy aina.

Vanha tarinaa samasta teemasta: 

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/72459-rotiksi-tietoyhteiskunnan-ko...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Johan Lom

Suurin osa kaikesta muustakin oppimisesta tapahtuu ehdollistumisen kautta. Ei ehdollistuminen sinänsä mitään negatiivista ole, jos päämäärät ovat hyviä. Eri asia on sitten, jos yksilö ehdollistuu vaikkapa päihteiden käyttöön, t.m.s.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kaikki oppiminen ei ole kertotaulun pänttäämistä.

Johan Lom

Niin juuri!
Kertotaulun pänttäminen ei perustukaan ehdollistumiselle, vaan ulkomuistille.

Ehdollistuminen tietotekniikan välineiden käytön kohdalla sisältää myös motorista ehdollistumista loogisen ehdollistumisen lisäksi. Ehdollistuttuaan hallitsemaan tietokoneen ohjelman käyttöä lapsi on samalla ehdollistunut oppimaan nopean kokeilun ja erehdyksen kautta hallitsemaan aivan toisenlaisessa softa- ja toimintaympäristössä olevia laitteita. Se johtuu tietyn toimintadynamiikan peruslogiikan implisiittisestä ymmärtämisestä.

Aikuisen ihmisen, joka on vain toiminut Windows -ympäristössä, on aluksi ylivoimaisen vaikeata oppia toimimaan Apple -ympäristössä, mutta alle 12-vuotiaalta lapselta kuluu oppimiseen noin varttitunti.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Totta. Lapsista on tullut hyviä rottia sokkeloiden selvittämiseen. Opettajien mukaan oppimistulokset ovat alkaneet heite, kun ei rottakoulutusta hyödynnetty tarpeeksi.

"Ehdollistuttuaan hallitsemaan tietokoneen ohjelman käyttöä lapsi on samalla ehdollistunut oppimaan nopean kokeilun ja erehdyksen kautta hallitsemaan aivan toisenlaisessa softa- ja toimintaympäristössä olevia laitteita."

Käyttäjän AriRosti kuva
Ari Rosti

Kommentoin jo FB:ssäkin, mutta on pakko täälläkin. On se luojan lykky ettet ole rakentelemassa meidän pedagogisia ohjelmiamme. Lisäksi on omituista vetää yhteen tämä aihepiiri homeongelmien kanssa.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

On arvovalinta laitetaanko rahaa homekoulujen korjaamiseen vaiko lasten aivojen rappeuttamiseen.

Käyttäjän AriRosti kuva
Ari Rosti

Kukaan ei halua rappeuttaa lasten aivoja. Vaikka niin väität, esittämäsi ei todista niin tapahtuvaksi (lue mitä kirjoitin FB:ssä). Siksi tuo vastakkainasettelu ei ole mielekäs.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Eivät hyvää tarkoittavat hölmöt pahaa tarkoita...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

On täysin eri asia kehittää teknologiaa ja kehittää yhteiskuntaa. Yhteiskuntaa ei voi kehittää teknologian ehdoin. Puhumattakaan lapsista.

Joskus kannattaisi myös perehtyä asioihin. Aivoista tiedetään yhä enemmän, kasvatuspsykologia katselee asioita peruutuspeilistä, mutta suuret linjat pätenevät edelleen.

http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/inet/vanhat/...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ei kasvatuksessa voi katsoa kuin peruutuspeiliin.

Neukkulassa ja Hitrelilässä ja Maolassa on kyllä yritetty samaa ehdollistamista kuin tietokoneita lapsille tarjoavat ihmiset. Lapset tykkäävät tietokoneehdollistamista, mutta mitään järkeä aivojen pilaamisessa ei ole.

Lapset koekaniineita on järkyttävä ajatus. Suosittlen lämpimästi Carrin kirjaa PINNALLISET!

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Pekka Tolonen sanoo Tietokonelehdessä 1983:

"Jos tietokoneiden käyttöä ei opi nyt nuorena, menestyminen tulevaisuuden tietoyhteiskunnassa jää pakostakin heikoksi."

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Mitä vaikuttajat sanoivatkaan aiheesta "tietokoneet ja tietoyhteiskunta" 1980-luvun alussa

Tietokone on aina ollut viaton. Me ihmiset heijastamme omaa psyykeämme tietokoneeseen ja näin alamme vihata tietokonetta, vaikka oikeastaan vihaamme itseämme.
(Markku Siivola, psykiatri)

Koulujen ei pidä hurahtaa atk:hon.
(Kaarina Suonio, Ministeri)

Pojat ajattelevat digitaalisesti ja tytöt analogisesti. Tietokoneet vahvistavat tyttöjen ja poikien eroa.
(Vappu Taipale, ministeri)

Tietokoneet pelastavat lukion tyttöistymiseltä.
(Rauno Perälä, lehtori)

Informaatioteollisuuden vallankumous muuttaa opetusta.
(Erkki Aho, kouluhallituksen pääjohtaja)

Tietokoneopetuksen paras puoli on opetuksen yksilöllistymisessä.
(Jukka Lehtinen, kasvatustieteen professori)

Kun aikaisempien aikojen kulttuurin ja kielen yleisväline oli latina, tulee tietotekniikasta nyt vastaava ihmimillsen toiminnan yleisavain.
(Kurt Wikstedt, Nokia elektroniikan johtaja)

Tietotekniikan soveltaminen ja hyväksikäyttö antavat tilaa luovuudelle, kun välttämättömät rutiinit hoidetaan koneella.
(Jaakko Castren, Tietojenkäsittelyliiton hallituksen puheenjohtaja)

Samoin kuin heikot konemallit tulevat karsiutumaan, ei ryhmätyöhön sopeutumattomillekaan tulevaisuus näytä valoisalta.
(Kalevi Kontinen, SYP)

Atk-ihminen kuuluu omaan rotuunsa. Hän on luova, ennakkoluuton ja seikkailunhaluinen.
(Hanna Yliluukko, lukion rehtori)

Atk on väline tiedon hankkimista ja käsittelyä varten.
(Kalevi Sorsa)

Tietyt mandariinit ja informaation välittäjät myyvät öuutta tietoa ja teknologiaa yhteiskuntaan kehittämällä tiettyjä ideologioita.
(Ilkka Heiskanen, valtiotieteen professori)

Meillä on edellytykset luonnonmukaiseen tietoyhteiskuntaan.
(Paavo Väyrynen, keskustapuolueen puheenjohtaja)

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset