FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Luovuus, brändiluovuus ja arkiluovuus

  • Iso kala nappaa kaalikääryleen - vai kelluva pääkö  tuo olisi?
    Iso kala nappaa kaalikääryleen - vai kelluva pääkö tuo olisi?

Todella luova ihminen tekee jotain, mitä aikaisemmin kukaan ei ole tehnyt. Arkiluova ihminen tekee jotain, mitä ei itse aikaisemmin ole tehnyt. Taiteilija voi olla luova, kunnes brändää itsensä arkiluovaksi. Lapsi voi olla luova vanhempiensa mielestä ja villanpaiden kutoja omasta mielestään. 

Aikuiselle luovuus tarkoittaa poisoppimista, siksi muusikot ovat harvoin luovia mutta onneksi arkiluovuutta riittää. Arkiluova lapsi toimii lähinnä sattumageneraattorina.

 

PS. Lisäsin otsikkoon brändiluovuuden...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kun Jean Sibelius sävelsi Opus Finlandian, hän teki jotain mitä kukaan ei koskaan aiemmin ollut tehnyt. Kukaan ei ollut säveltänyt juuri tuota opusta. Sama pätee Halosen taidemaalauksiin tai Eino Leinon runoihin.

Edellä mainitusta voi tehdä sen johtopäätöksen, että käsite "luovuus" pitää sisällään oikeastaan kaksi toisistaan täysin poikkeavaa lahjakkuuden osa-aluetta. Toisaalta puhtaasti "taiteellista lahjakkuutta" ja toisaalta "luovaa ajattelua".

Luovan ajattelijan ei tarvitse olla taiteellisesti lahjakas lainkaan, tai päinvastoin: taiteellisesti lahjakkaan ei tarvitse olla ajattelussaan luova, vaan hän voi hyvinkin pitäytyä turvallisiksi oppimissaan käyttäytymis- ja ajatteluradoissa koko elämänsä.

Olisi mielenkiintoista tutkia onko näillä kahdella luovuuden sektorilla mitään korrelaatiota kuitenkaan.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tuo Sibelius-esimerkkisi ei ole relevantti.Ei nuottien erilaisuus ole osoitus luovuudesta. Mitenkään Sibeliusta vähättälemättä. Sibeliuksella oli tunnistettava tyylinsä. brändi, joten luovuus latistui ...

Taiteessa brändäys on iso ongelma. Vaikka nuo kolme merkittävää naistaistelijaa.

Runojen luovuus on oma juttunsa. Sitä pitää pohtia ... Missä mielessä Leinon runot ovat omaperäisiä?

Ehkä pitäisi ottaa käyttöön kolmas luovuuden muoto: brändiluovuus, kyky varioida.... ?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

No arkikielen merkityksessä joku, joka luo jotakin, on "luova". Olkoonpa se sitten taidemaalaus tai sinfonia. Jos hän sittemmin ei pysty uudistumaan, vaan toistaa itseään, niin hänen luovuutensa on todellakin rajoittunut vain siihen ensimmäiseen tyyliinsä.

Mutta kommenttini villakoiranydin olikin siinä, että mielestäni taiteellinen luovuus ja muu luovuus pitäisi kokonaan erottaa toisistaan, koska taiteellisuuden kohdalla kyse on vain yhden sektorin lahjakkuudesta.

Käyttäjän jaanapaju kuva
Jaana Paju

Kuka maalasi tuon taivaan, siinä on jotain!

Tieteellisiin testeihin jos on luottamista, en ole juuri luova,
nämä piirrostehtävät ja palikkatestit kertoo sen luotettavasti, eikö?

Taisto Merilä

Oletko koskaan pohtinut luovuuden alkuperää?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Voisitko täsmentää kysymystä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Luovuus on aiemmin jo tunnettujen tai tuntemattomien faktojen yhdistäminen ymmärrettävällä tavalla.

Tai paremminkin luvuus on pakotie tylsistymisestä vanhaan hapatukseen, eli halu tehdä asioita toisin.

Kuten Erno Paasilinna jo totesi, vain itseoppineet ovat oppineita, muut ovat opetettuja.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Joo. Pakonomainen luovuus ei ole luovuutta. Nykytaiteen ähky.

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä

Tässä Ville Karppisen linkki kommentissaan Kai-Ari Lundellin kirjoitukseen Miksi kaikki pojat eivät pärjää koulussa:

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools...

Ja tässä minun silloinen kommenttini:

Kiitos linkistä viisaan miehen puheeseen!
(Vaikken olekaan opettaja.)
Minusta jokaisen ihmisen pitäisi katsoa tuo video.

Picasso siis sanoi, että kaikki lapset syntyvät luovina, eivätkä pelkää tehdä virheitä. Ja lapset myös liikehtivät.

Ja mitä tekee koulumme: kasvattaa luovuudesta pois, tekee ihmisistä pelkkiä päitä, jotka käyttävät vain murto-osaa siitä päästään, unohtaen kehon, joka on yhtä tärkeä, jos ei tärkeämpi kuin se pää, sitoo tuoliin et cetera.

Jokainen lapsi on lahjakas, jokainen lapsi on erilainen.
En pidä tasapäistämisestä. En pidä nykyisestä koulukäsitteestä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Turun uutisissa todettiin, että 90% kaksivuotiaista on luovia, mutta ...

Roskaa.

"Luovuus on vapauteen ja älykkyyteen liittyvä kyky nähdä uusia asiayhteyksiä (assosiaatioita), kehittää epätavallisia ideoita, käsitteitä, tekniikoita ja intuitiota sekä etääntyä tavanomaisista ajatusradoista." Wiki

Lapset kokeilevat kaikenlaista ja saavat hassuja tuloksia, mutta luovuus on katsojan, etenkin vanhempien silmissä. Asiaa hämää se, että moderni taide tuntuu joistakin samanlaiselta kuin lasten tekeleet.

Mutta jos mennään vaikka musiikkiin, eivät lapset pysty ilman koulutusta mihinkään. Musiikissa ei voi hämätä niinkuin kuvaamataiteissa. Oman työnsä arviointi on yksi luovan työn osa. Lapset eivät siihen pysty keskeneräisen osaamisensa vuoksi. Taiteet ovat etiikan teknologiaa. Lapsilla elämänkatsomus ja etiikka ovat vasta muotoutumassa.

Eikä koulu pilaa lasten luovuutta. Luovuudesta voi puhua vasta sitten on hallussa on tekniikka luovuuden ilmaisemiseen.

Tietokoneet tekevät lasten kehittymisen luoviksi entistä ongelmallisemmaksi.

Tietotekniikka voi jumiuttaa aikuisenkin aivot.

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/46526-lapset...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

"Lauri Järvilehdon Upeaa työtä! tarjoaa lainausmerkittömän ja lähdeviitteettömän sitaatin andalusialaiselta taiteilijalta Pablo Picassolta (1881–1973).
Hänen mukaansa
”jokainen lapsi on taiteilija. Ongelmana on, miten pysymme taiteilijoina kasvaessamme aikuisiksi.”
Aikakauslehti Timekin väitti tuonsuuntaista 1976. Artistilta itseltään mietelmää ei ole onnistuttu luotettavasti jäljittämään."
Ajatushautoraportti

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Brandiluovuus on aika uusi sana.

Yritysmaailmassa brandi syntyy jostakin oivalluksesta, johon liittyy monta eri alan asiaa. Kun se sitten kerran on todettu toteutuskelpoiseksi- keksitään tuotteelle nimi, jota brandätään pääasiassa mainonnan keinoin ylimitoitetuilla lupauksilla.

Nokian Anssi Vanjoki esitteli aikoinaan brandiä seuraavasti: hänellä oli lasipullo selän takana, jossa oli ruskeaa nestettä. Kysyi väeltä, paljonko tämä juotava mehu voi maksaa ? Muutama kymmenen penniä ja lasipullosta ehkä pari lisää oli arvaus.
Sitten hän otti brandätyn maailmanlaajuisen tuotteen Coca Cola-pullon esiin: se on tätä ! Ja maksaa paljon. Siis tässä mielessä brandi on lisäarvo jollekin patentille, joka ei ilman brandäystä onnistuta rahastamaan. Coca Colassa resepti ja pullon design.

Luovasta lapsesta ja luovasta älystä kannattaa kuunnella professori Kari Uusikylää. Olen hyvin paljon samaa mieltä, enkä ala toistamaan luovuusteesejä tässä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kari Uusikylä on entinen opettaja ja sitten kasvatustieteen proffa, nyt emeritus. Kasvatustiede ei ole tiede.

Kari Uusikylän kirjan takakannesta:

"Vaikka ”luova itsensä toteuttaminen” on kulunut fraasi, sen arvo onnellisuuden ja mielenterveyden edistäjänä on suunnaton. Tämä teos johdattaa helposti mutta syvällisesti luovuuden saloihin. Kirjan avulla jokainen saa keinoja yksilöllisen ja yhteisöllisen luovuuden vaalimiseen ja kehittämiseen."

Tuossa on kyse vain arkiluovuudesta!

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Minä olen aika monta kertaa keksinyt asioita ja vasta jälkikäteen huomannut, että joku muu on ehtinyt ennen. Toteutustavat ovat tietysti olleet enemmän tai vähemmän erilaisia kuin aiemmilla, mutta perusidea on ollut sama. Samaa tapahtuu muillekin koko ajan. Radion keksijästä riitely lienee tunnetuin esimerkki. Nykyään esimerkiksi kännykkäteollisuudessa ei voida mitenkään tarkistaa rikkooko uusi malli joitakin patentteja, koska tarkistamiseen menisi moninkertainen aika verrattuna suunnitteluprosessiin.

Tämän blogin suosituimmat