FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Tietokarkkia koululaisille

  • Maarit Korhonen: Herää koulu
    Maarit Korhonen: Herää koulu
  • Tietokarkkia koululaisille

 Mielestään edistyksellinen hyvää tarkoittava hölmö, luokanopettaja Maarit Korhonen Voima-lehdessä: 

"Kännykät ovat luokassani mukana opetuksessa koko ajan. Saatan kehottaa katsomaan sanan sähköisestä sanakirjasta tai etsimään verkosta luokkaretkeen liittyvän asian. En ole ikinä joutunut sanomaan oppilaille, että tulkaa nyt pois sieltä Facebookista. He tietävät, että kännyköiden käyttö ei ole sallittua ennen kuin minä sanon. Kännyköiden ja tablettien kieltäminen on kuin kieltäisi tuomasta kirjaa kouluun.” 

Korhosen mielestä "oppimistulosten arviointi olisi syytä heittää pois.

Hyödyt?

Digitekniikan hyötyjen arviointi oppimisen kannalta on Suomessakin perustunut opettajien ja oppilaiden arvioihin siitä, kuinka kivaa on ollut. Kivahan ns. MOTIVOI. Näyttöjä oppimistuloksien paranemisesta ei ole, pikemminkin päinvastoin USA:n kokemusten perusteella. Oppimista ei voi korvata digileikkimisellä tai tai teknofiilien uudella keppihevosella, pelillistämisellä.

Toisekseen, käytäntö on osoittanut, että jos oppiminen ei kiinnosta, eivät tabletitkaan auta, kuva 2.

Digidementia:

USA:n ja Kanadan lastenlääkärit ovat julkistaneet 10-kohdan julkilausuman, jossa varoittavat mobiililaitteiden  liiallisen käytön eri vahingoittavan monin tavoin lasten aivoja ja henkistä kehitystä. http://www.huffingtonpost.com/cris-rowan/10-reasons-why-handheld-devices...

Tässä 10 syytä miksi mobiililaitteita tulisi rajoittaa alle 12 vuotiailta lapsilta:

1. Lasten aivot kehittyvät nopeasti ja ulkoisilla vaikutteilla tai niiden puutteella on suuri merkitys.

2. Monipuolisen liikunnan vähenemisen haittaa kognitiivista lasten kehitystä.

3. Lihavuus lisääntynyt liikunnan puutteen vuoksi

4. Unihäiriöt

5. Psyykkiset sairaudet kuten depressio, keskittymishäiriöt jne.

6. Agressiivisuus

7. Digitaalinen dementia. Aivojen etulohkon kehitys häiriintyy, kehittyy 17 vuotiaaksi asti

8. Addiktiivisuus

9. Mahdolliset säteilyvaikutukset

10. Kestävä kehitys vaarassa

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/163747-lasten-digitaaline...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Alexius Manfelt

Lauri hyvä, kirjoitat täyttä asiaa. En lainkaan ymmärrä vanhana ja kokeneena pedagogina tuota alussa mainitun opettajan toimintaa. Luokassa tarvitaan oppilaat, opettaja, liitutaulu ja riittävästi liituja. Siitä synty vuorovaikutteinen oppimistapahtuma, jonka tuotos leviää koko luokkayhteisöön kun opettaja ja oppilaat toimivat liitutaulun äärellä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn
Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tietoa digitekniikan käytön opetustilanteissa haitoista kertyy jatkuvasti, myös yliopistotasolla:

"The practical effects of my decision to allow technology use in class grew worse over time,” writes Clay Shirky in explaining why he’s decided to ban laptops, smartphones, and tablets from the classes he teaches at NYU. “The level of distraction in my classes seemed to grow, even though it was the same professor and largely the same set of topics, taught to a group of students selected using roughly the same criteria every year. The change seemed to correlate more with the rising ubiquity and utility of the devices themselves, rather than any change in me, the students, or the rest of the classroom encounter.”

http://www.roughtype.com/?p=5077

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

"Opettajien opetustaitojen puute teknologian käytössä tulee esille silloin, kun iPadia, älypuhelinta, älytaulua tai mitä tahansa teknologiaa käytetään vailla sen arviointia, miten sitä tulee käyttää, jotta se tukee oppimista. Teknologia ei ole itsessään perustelu sen käytölle, vaan opettajalle pitäisi olla selvää (tai hänen pitäisi selvittää), miten teknologia auttaa toteuttamaan opetuksen tavoitteita, eli miten ja milloin sen käyttö johtaa loogisesti oppimiseen. Eikä arvioinniksi riitä jonkun muun selitys, jos se joku muu ei ole samassa luokassa."
https://harto.wordpress.com/2013/02/07/opettajien-...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tämän blogin suosituimmat