FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Epäonnistumisen kv. hömppäpäivä

Tänään 13.10. vietetään kansainvälistä epäonnistumisen päivää.​ Kuitenkin USA:ssa on todettu, että toista kertaa yrittävät eivät pärjää sen paremmin kuin ensimmäistä kertaa yrittävät. 

Epäonnistumisen päivä on suurta hömppää. Nuoret vaativat tehdä samat virheet kuin mitä aikaisempi sukupolvi on tehnyt, eikä ole kiinnostunut vanhemman sukupolven kokemuksista. Ja miksi olisi, kun eivät yleistettävissä. Mutta koko konsepti on harhainen. Nimen pitäisi olla RISKIEN OTTAMISEN PÄIVÄ. Epäonnistuminen ilman riskin ottoa on surkea juttu. Kannustaminen epäonnistumiseen on sairasta. 

Mainoksissa sanotaan mm. "Suomi tarvitsee kulttuurin, joka kannustaa epäonnistumaan." Absoluuttista roskaa. Oikeasti Suomi tarvitsee kulttuurin, jossa byrokratia ei tapa aloitteellisuutta, jossa hallittua riskinottoa kannustetaan. Että muka "epäonnistumalla oppii" on tärkeän asian vääristelyä, joka kertoo ehkä enemmänkin siitä, että on toimittu omassa suppeassa komerossa verkostoja hyödyntämättä. Ja tuon oppimiseksi ei tarvita epäonnistumista. 

Toisekseen startuppien kannustamisessa on paha skaalaharha. Kun Suomessa on yksi fiksu yrittäjä, USA:ssa on sata. Kun Suomesta löytyy yksi asiakas, USA:sta löytyy sata. Merkittävä osa startupeista ei Suomessa pääse jaloilleen, koska aloitusmarkkinat ovat liian pienet. Oikeastaanhan startupit eivät ole oikeita yrityksiä, vaan projekteja, jotka asiakaskontakteilla etsiä sitä "lopullista" bisnesmallia. Ja taas: USA:ssa noita potentiaalisia kontakteja on sataa kertaa enemmmän.

http://www.nytimes.com/2009/03/22/business/22proto.html?_r=0

Kolmanneksi Tekes vaati liiketoimintasuunnitelmaa, mikä on absurdia startuppien suhteen juuri edellämainitusta syystä. 

Toivoa ei tietenkään kannata heittää, mutta Suomessa pitää olla Suomen malli eikä USA:n malli ja tuollaiset USA:n markkien markkinoijat kuten esimerkiksi Steve Blank pitää julistaa vääriksi profeetoiksi, nuorison väärien polkujen avaajiksi.

Viime vuonna Kansallisen epäonnistumisen hömppäpäivän mannekiineina on joukko tunnettuja henkilöitä, jotka kertovat epäonnistumisestaan ja sen hyödyistä. 

Jorma Ollila kertoo kuinka 1990-luvun puolivälissä Nokialla oli logistiikkaongelma ja kuinka siitä selvittiin. Ja kuinka se osoittaa, että epäonnistumisesta voi selvitä.

Voidaan kysyä, onko ongelma epäonnistumista ja voidaan kysyä,  osoittaako ongelmasta selviäminen yleispätevästi muuta kuin että ongelmasta voi selvitä.

Ollila nosti Nokian ja tuhosi Nokian:

Applen vahvuus on Nokian heikkous

Ollila ei ymmärrä vieläkään syytä Nokian romahtamiseen

Onko Jorma Ollila suurmies?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Bisneksessä epäonnistumisista ei opita:
A fairly recent study of business failures found that most serial entrepreneurs who failed learned little or nothing from the experience and often went on to make the same mistakes all over again –often with exactly the same result. 26
Deniz Ucbasaran et al., ‘The nature of entrepreneurial experience, business failure and comparative optimism’, Journal of Business Venturing, 25, 6 (2010): pp. 541–55.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset