FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Onko kasvatustiede tiede? 4

  • Kuva 1: HS
    Kuva 1: HS
  • Kuva 2: HS
    Kuva 2: HS
  • Kuva 3:Vantaa sivistys toimen johtaja, koulutukseltaan taloustieteen maisteri, paasaa estottomasti konstruktionistista hömppää (SK)
    Kuva 3:Vantaa sivistys toimen johtaja, koulutukseltaan taloustieteen maisteri, paasaa estottomasti konstruktionistista hömppää (SK)
  • Kuva 4
    Kuva 4
  • Kuva 5, Lonka
    Kuva 5, Lonka

Kasvatuspsykologian professori Kirsti  Lonka on tutkinut aikuisia opiskelijoita (kuva 4). YLEISTYSHARHA. Noita tuloksia ei voida yleistää lapsiin. Miten häntä voidaan pitää "kouluprofessorina" (kuva1). Ja miksi koulu pitäisi rakentaa ADHD--lasten tarpeiden mukaan (kuva2)?  Jos jotkut tarvitsevat kainalosauvoja, miksi kaikki pitäisi laittaa käyttämään kainalosauvoja? Longan mielestä lisää digiä, vaikka liika digi liian nuorena synnyttää ADHD:n kaltaista käyttäytymistä.

Karmeaa on, että Lonka tuollaisella asiantuntemuksella on aktiivisesti puuhaamassa tehtäväänsä  epäpätevän ministeri Kiurun koulujen hömppäuudistusta. (kuva2)

http://www.hs.fi/elama/a1400041386828?jako=c8013b7d4f69226f38cc2806e4399...

Lisäys:

 "Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka kehottaa kouluja kumoamaan kännykkä- ja tablettikiellot. Lonka sanoo, että nykykoulu on kuin lentokone, offline-tilassa. Hänestä ei ole ihme, jos mobiililaitteiden kanssa kasvaneet lapset ja nuoret eivät viihdy koulussa." Aamulehti

Kirsti Longan ym. konstruktiovistiset ajatukset ovat iskostuneet asiantuntemattomiin päättäjiin, jotka pitävät itseään kehityksen etuvartiona (Kuva3).Todellisuudessa asia on päinvastoin: koulut taantuvat tietokonerituaalien käyttäjiksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kappas vaan. Ettäkö teknologia mahdollistaa koululaisille "syvällisemmän oppimisprosessin":

"Toisaalta aiheeseen liittyy laajempi opetuskulttuurin muutos. Teknologia haastaa perinteisen opetuksen, mutta samalla se mahdollistaa aiempaa monipuolisemman, rikkaamman sekä yhteisöllisemmän ja syvällisemmän oppimisprosessin. Se aika on pian ohi, jolloin oppilaan tehtävänä oli istua hiljaa pulpetin takana opettajan yksinpuhelua kuunnellen. Kasvatustieteen professori Kirsti Lonkaa lainaten: (Longan järkyttävä olkiukko/LG)

”Jos lapsi ja hänen aktiivisuutensa ovat vain objekteja ja sanotaan, että ole hiljaa, kännykkä kiinni ja sinun ajatuksillasi ei ole mitään arvoa, niin miten joku 13-vuotias pystyy olemaan koulussa pystyvä, autonominen, kokemaan yhteenkuuluvuutta ja antamaan itsestään jotain?”
https://harto.wordpress.com/2015/02/09/kannykoiden...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

"Opettajien opetustaitojen puute teknologian käytössä tulee esille silloin, kun iPadia, älypuhelinta, älytaulua tai mitä tahansa teknologiaa käytetään vailla sen arviointia, miten sitä tulee käyttää, jotta se tukee oppimista. Teknologia ei ole itsessään perustelu sen käytölle, vaan opettajalle pitäisi olla selvää (tai hänen pitäisi selvittää), miten teknologia auttaa toteuttamaan opetuksen tavoitteita, eli miten ja milloin sen käyttö johtaa loogisesti oppimiseen. Eikä arvioinniksi riitä jonkun muun selitys, jos se joku muu ei ole samassa luokassa."
https://harto.wordpress.com/2013/02/07/opettajien-...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Lonka on tutkinut lääketieteen opiskelijoita eikä sitä voida yleistää lapsiin tai kännyköiden käyttöön koulussa:

https://scholar.google.fi/scholar?hl=en&q=kirsti+l...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Longas väitös:

KIRJA] Explorations of constructive processes in student learning
K Lonka - 1997 - researchgate.net
Students' learning in higher education is an extremely complex phenomenon, and a lot remains to be done before we fully understand what goes on in students' minds while they are learning new knowledge and skills. There is an obvious need for understanding the psychological processes that may produce high-level learning outcomes. Since the 1970's, extensive research has been carried out in this area using psychological concepts and methods. However, cognitive psychology and cognitive science have not been sufficiently

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

SK:

”Ilmiöoppiminen, vanha juttu
Peruskoulun uudesta opetussuunnitelmasta keskiöön on nostettu ilmiöoppiminen eli oppiainerajat ylittävä teemoittainen opiskelu.

Asia on kuitenkin vanha. ”Jo vuoden 1970 opetussuunnitelmassa oli erittäin perusteellinen esitys tästä opetustavasta nimellä horisontaalinen opetuksen eheyttäminen”, sanoo kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä.

Kaikenkattavaksi ratkaisuksi ilmiöoppimisesta ei hänestä ole. ”Siinä on hyviä ja huonoja puolia, eikä se ratkaise kaikkia ongelmia.”

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn
Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

”Ilmiöoppimisen ylivertaisuudesta ei ole kuitenkaan saatu vakuuttavaa kansainvälistä tutkimusnäyttöä, joka kykenisi kyseenalaistamaan tieteisiin perustuvan oppiainejaon merkityksen ympäröivän maailman ymmärtämisessä.”
HS vieraskynä / Marco van den Berg ja Janne Säntti

Tämän blogin suosituimmat