FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Leikki on lapsen työtä

  • Andre Chaker: Ihanuuksien ihmemaa (Talentum)
    Andre Chaker: Ihanuuksien ihmemaa (Talentum)
  • Leikki on lapsen työtä

Katso kuvat! Digitaalisten pelien pelaamisella ei ole käytännöllisesti katsoen mitään yhteistä leikkimisen kanssa. Leikkiminen on lasten kehittymisen kannalta olennaisen tärkeää, digipelit ovat lasten aivojen kehittymistä haittaavia. Ohessa pieni leikkimisen ja pelaamisen vertailu:

"Leikki esittää todellisuutta symbolisesti, mielikuvituksellisesti, leikisti."
Pelit eivät yleensä.

"Leikki edellyttää leikkijöiden omaehtoista ja aktiivista sitoutumista siihen."
Pelit addiktoivat, koukuttavat.

"Leikkiä ylläpitää lapsen sisäinen oma motivaatio ja toiminnan synnyttämä mielihyvä."
Pelit addiktoivat, eivät motivoi sisäisesti.

"Leikki on yhteydessä lapsen omiin kokemuksiin."
Pelit tuskin koskaan.

"Lapset leikkivät heille ennestään tutuilla esineillä ja asioilla tai sellaisilla uusilla asioilla, joihin he ovat juuri tutustumassa ja joista he haluavat ottaa selvää."
Pelit eivät juuri lainkaan.

"Leikin säännöt ovat leikkijöiden itse luomia - leikin sisäiset säännöt eivät tule leikin ulkopuolelta."
Pelit nörttien ja markkinamiesten luomuksia.

"Leikissä on keskeistä itse toiminta – ei niinkään sen päämäärät."
Peleissä on syöttejä "päämäärinä".

Lainaukset: Wiki

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186539-lasten-digidementi...

Laura Rädyn blogissaan esittämät ajatukset ovat tyypillisiä hyvää tarkoittaville hölmöille:

"Esiopetuksen aloittaminen jo viisivuotiaana olisi hyvä tavoite uudelle hallitukselle. Esiopetuksen aikaistaminen tukisi suomalaislasten oppimista ja sitä kautta nostaisi suomalaisen sivistyksen uudelleen kukoistukseensa. Ehkäpä tässä olisi myös helsinkiläispäättäjille hiukan enemmän ajattelemisen aihetta, kuin vegaaniruuassa."

 

 

  

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

"eivät motivoi sisäisesti"

Millaisia pelejä havainnoimalla tämä väite on syntynyt, voitko antaa konkreettisia esimerkkejä?

"Pelit addiktoivat"

Löytyykö tästä jotakin seurantamateriaalia joka osoittaisi väestön valtaosan jäävän koukkuun peleihin?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Taidat olla ihan pihalla peleistä. Peleihin on rakennettu ULKOINEN MOTIVAATIO. Tuota sairasta ajattelua yritetään nyt työntää oppimiseenkin:

Nykyisin pelillistäminen on muotia koulutuksen kehittämisessä. Pelillistäminen yksi piirre on kuvassa mainittu jatkuva hiostaminen pisteytyksillä. Ei riitä, että oppilaita hiostetaan kokeilla kuukausittain tai yllätyskokeilla, nyt arviointi vaanii piilossa koko ajan.

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/191...

Käyttäjän KariLaitinen kuva
Kari Laitinen

Terve Oskari!

Seurantamateriaalia löytyy kouluista. Opettajat puhuvat keskenään näistä määrällisesti kasvavista koukuttujista päivittäin ja ovat huolissaan lasten tulevaisuuden taidoista.

Pelikasvattajat eivät ongelmaa tunnista, koska he eivät hyväksy ideaa pelien koukuttavuudesta peliongelmien selittäjänä, joten he eivät viitsi vaivautua sitä oikeasti tutkimaan. Uutta, puolueetonta tutkimusta tarvitaan ja pikaisesti. Siinä pitäisi tutkia niin lasten, kuin vanhempien sekä opettajienkin kokemuksia. Pelikasvattajat voisi jättää tutkimuksen ulkopuolelle, ihan yleisistä jääviyssyistä.

On sitä rahaa huonompiinkin tutkimuksiin käytetty.

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Vielä sanoisin meidän keskustelevan kahdesta eri aiheesta. Esitin kysymyksiä pelaamisesta, en pelaamismallisesta opettamisesta. Käsitän pelaamisen tapahtuvan lapsen vapaa-aikana, en koulussa. Muistaaksemme olemme Kari ennenkin keskustelleet asiasta, ja saatoin silloinkin kertoa etten ole pelaamisen kautta oppisen kannattaja ennen kuin näen tulosia, mutten vastustakaan ennen kuin näen tuloksia..

Ei kuitenkaan voi alkaa demonisoimaan digitaalista- tai perinteistä pelaamista näin heppoisin perustein.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #8

Olet edelleen pihalla. Pointti oli ulkoisessa motivaatiossa. Toinen pointtini oli, että pelien ulkoista motivaatiota halutaan sairaalla tavalla soveltaa muuhunkin.

Digidementia on äärimmäisen vahva peruste liian varhain aloitettua pelaamista vastaan. Ilmeisesti et uskalla perehtyä asiaan...

Käyttäjän KariLaitinen kuva
Kari Laitinen Vastaus kommenttiin #8

Demonisointi on usein käyttämäsi iso sana tässä – itselläni on pikemminkin tarve saada turha hehkutus loppumaan. Ei tässä edelleenkään mistään maailmanpelastavasta uudesta harrastuksesta ole kyse, vaikka niin suosittua nyt onkin.

Lasten vapaa-aika-pelaaminen on iso osa lasten elämää. Myös koulu on iso osa lasten elämää. Aikaa on vuorokaudessa rajallinen määrä, joten nämä kaksi ovat alkaneet työntyä toistensa tontille. Ja moni muu tärkeä asia on saanut kadota koko vuorokausikartalta.

Opettajien on yhä hankalampi vetää selkeää rajaa oppilaitten kohdalla, milloin ollaan kouluajan ja milloin vapaa-ajan ongelmia ratkomassa.
Esimerkkinä vaikkapa nettikiusaaminen, joka on tapahtunut vapaa-ajalla ja koulun ulkopuolella, mutta joka on vaan käytännöllisintä hoitaa opekeskeisesti koulussa. Ei välttämättä opettajia hotsittaisi, mutta vaikuttaa niin paljon kouluarkeenkin, että pakko hoitaa.
Sama juttu peleissä. Kun osa pystyy pitämään pelaamisen kivana viihdekäyttönä, niin yksi ääripää ei osaa muuta ajatellakaan kuin pelaamista. Lauta- ja palapelit minä jättäisin edelleen tämän kuvion ulkopuolella.

Perheissä ei tarvitse olla mitään ongelmia, kun lapsella voi ilmetä liikapelaamista. Jollei sitten esim. yrittäjävanhempien ja yksinhuoltajien pitkiä työpäiviä lueta sellaisiksi. Itsekseen pelin ääressä aikaa viettävistä lapsista (esim. älypuhelimella) osa kykenee pitämään hommat hanskassa pelaamisensa suhteen, osalla homma karkaa nopeasti käsistä. Harvalla lapsella ja nuorella on sisäsyntyinen taito lopettaa pelaaminen järkevien aikarajojen puitteissa, kun makuun on päässyt. Ja koulussahan se ensimmäisenä huomataan.

Jokainenhan (varsinkin aikuinen) on vapaa tekemään vapaa-ajallaan mitä huvittaa, mutta yhteiskunnallisesti tähän virtuaalipelaamisen problematiikkaan joudutaan varmasti palaamaan vielä usein. Hyötyjä on esitelty viime aikoina paljon, kaikkia haittoja ei vielä osata edes kuvitella. Aika kuitenkin loppuu jokaiselta ihmislapselta 24 tuntiin/vrk, mikä on mielestäni tässä se oleellinen seikka.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Anna lapselle luontoyhteys:

"Tämän ajan lapsista liian moni jää luontoyhteydestä ja seikkailun ilosta paitsi. Moni harrastaa paljon ja suorittaa arkea niin kotona, päiväkodissa kuin koulussa. Vapaa-aikana pelataan iPadeilla ja älypuhelimilla, sullotaan viikonloputkin täyteen suorituskeskeisyyttä. Harva lapsi pääsee enää seikkailemaan luontoon. Pihaleikit ovat jäämässä historiaan eikä moni kouluikäinen tunnista enää edes peruskasveja. Metsästä ja luonnosta, ihanimmasta rentoutuskeitaasta ja playstationista, on tullut pelottava paikka. Jo pelkkä ulkoilu on kortilla. Yllättävän moni perhe viettää vapaa-aikaansa kauppakeskuksissa oleillen ja shoppaillen."

http://hidastaelamaa.fi/2015/04/anna-lapselle-luon...

Käyttäjän KariLaitinen kuva
Kari Laitinen

Meillä päin urheilu- ja liikuntaseurat ihmettelevät, minne pojat katoavat 8-12 vuotiaina.
Epäilykset kohdistuvat virtuaalipelaamiseen.

Jotenkin nämä pelaamiseen liittyvät probleemat ovat koskettaneet enemmän poikia kuin tyttöjä - liittyykö siihen että pojat keskittyvät yhteen asiaan kerrallaan ja ovat kilpailuhenkisempiä?

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Koska olen kohderyhmää, niin varmaan minäkin olen jäävi kertomaan miksi tietokonepelit maistuivat enemmän kuin toisten 8-vuotiaiden seura.

Käyttäjän KariLaitinen kuva
Kari Laitinen

Kuvasi perusteella et mielestäni kuulu kohderyhmään: 8-12-vuotiaat pojat, jotka pelaavat 2010-2020-luvun virtuaalipelejä. Et siis ole jäävi, joten yksi keissi aiheesta pelaaminen kiinnostaa aina.
Lisäksi kirjoitustesi tyyli on sen verran tasokasta, että sinun on turha verrata itseäsi nykyisiin keskivertoviihdepelaajiin, joista harva harrastaa lukemista, saatikka kirjoittamista.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Nuo hyvää tarkoittavat hölmöt vanhemmat, mutta näyttä psykiatrikin olevan pihalla digidementiasta:

"Tietenkin monet lapset yhä leikkivät, mutta monissa yhteyksissä on käynyt ilmi lapsien kokevan leikkimisen lapsellisena eikä se ole coolia, Jari Sinkkonen kertoo Ilta-Sanomille. "

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288621361623....

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

"Lapset ovat niin viihteen ympäröimiä, että he eivät osaa kohta enää leikkiä. Engeströmin mielestä lapset eivät tarvitse pelejä ja koodaamista vaan satuja ja retkeilyä. Hän pyörittää lähipiireineen San Franciscossa kotikoulua, joka painottaa luovuutta, mielenhallintaa ja sosiaalisia taitoja. Engeströmin omat 6-, 7- ja 8-vuotiaat lapset ovat puolet viikosta kotikoulussa ja puolet yksityiskoulussa kodin ulkopuolella."

http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagenam...

Tämän blogin suosituimmat