FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Tietokoneet kouluissa oppimishaitta 1

  • BBC OECD:n raportista
    BBC OECD:n raportista
  • TS: ei tutkittu ...
    TS: ei tutkittu ...
  • Motivaatio paranee, tulokset heikkenevät ?!
    Motivaatio paranee, tulokset heikkenevät ?!
  • Aika kallista motivaatiota...
    Aika kallista motivaatiota...
  • Tietokoneet kouluissa oppimishaitta 1
  • Kuva 6
    Kuva 6

OECD:n mukaan tietokoneiden runsas koulukäyttö heikentää oppimistuloksia. 

==> 

Kalliin hankinnan, käyttökoulutuksen ja ylläpidon vuoksi panos/hyöty surkea.

 As the report makes clear, all students first need to be equipped with basic literacy and numeracy skills so that they can participate fully in the hyper-connected, digitised societies of the 21st century.

http://www.oecd.org/education/students-computers-and-learning-9789264239...

http://www.bbc.com/news/business-34174796?SThisFB

 

Mutta Kaarinassa:

Kaarinan sivistysjohtajan perustelut (kuva 1) ovat uskomattomia. Koululaisille ostetaan veronmaksajien piikkiin tabletteja 700000 eurolla ja muka jatkossa "selviävät" 500000 eurolla (kuva 2 ) tablettien kierrätyksen avulla. Onhan suurenmoista kun lapset näin pääsevät "tasavertaiseen asemaan." Ai että minkä suhteen? Tabletithan haittaavat oikeaa oppimista!

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/177233-sivistymaton-sivis...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Tämän kun tajuaisivat opetushallituksessa, kouluissa ja kunnissa, jotka määrärahoista päättävät. Rahaa säästetään varsinaisesta opetuksesta mutta tuhlataan tekniseen kalustoon ja digikoulutukseen, jonka hyödyistä ei kellään ole selvää käsitystä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Loppukaneetti tuosta Liisa Keltinkangas-Jörvisen tekstistä:

"Tämän uuden oppimiskäsityksen epäilijät vaiennetaan herättämällä heissä moraalinen 
paniikki: he ovat kehityksen pysäyttäjiä ja innovaatioiden vastustajia vailla kykyä nähdä maa­ilman fundamentaalista muuttumista. Kukaan tutkija ei kuitenkaan vastusta tietotekniikan 
tuloa opetukseen; tietotekniikka on tutkijan omaakin arkea eikä hän tulisi toimeen ilman 
sitä. Hän vastustaa tekniikkahypen sivutuot­teena tullutta tutkimustiedon vastaista käsitystä oppimisesta ja sen kritiikitöntä laajenemista koulumaailmaan."

http://www.laakarilehti.fi/kommentti/?opcode=show%...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Diginatiivit:

"Tutkimussarjat tällaisista oppijoista ovat kuitenkin alakuloista luettavaa. He eivät ole kriittisiä ongelmanratkaisijoita, vaan luottavat ensimmäiseen löytyvään tietoon. He ovat passiivisia informaation kuluttajia, eivät uuden tuottajia. He eivät osaa valikoida, arvioida ja prosessoida tietoa. Nämä valmiudet vaativat vahvan perusosaamisen, ja sen saavuttaminen vankan ohjauksen, Keltikangas-Järvinen sanoo.
"

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/psykolo...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kasvatustiede ei ole oikea tiede tai ainakin sen hyötyjä tieteenä on vaikea nähdä:

"Tietotekniikan käyttöä suomalaiskouluissa 80-luvulta lähtien tutkinut Turun yliopiston kasvatustieteen professori Erno Lehtinen näkee ongelmaan useita mahdollisia syitä.

"Jos otetaan ne perinteiset oppimisen kriteerit, niin voi olla, ettei tietokoneista näytä olevan hyötyä. Ne opettavat kuitenkin yleisempiä taitoja, jotka ovat yhteiskunnallisesti yhä merkittävämpiä, vaikka eivät testeissä olekaan vielä mukana", hän sanoo."
http://www.hs.fi/kotimaa/a1442289686318

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kuva 6: Sähköinen kirja ei tuo säästöjä

Tämän blogin suosituimmat