*

Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Kristittyjen pääsiäinen kopio mithralaisuudesta 3

  • The MYSTERIES of MITHRAS The Pagan Belief That Shaped the Christian World Payam Nabarz
    The MYSTERIES of MITHRAS The Pagan Belief That Shaped the Christian World Payam Nabarz
  • Kuva 2
    Kuva 2

Mithralaisuus juontaa alkunsa jo 4000 vuoden takaa, kuva 2. Mithralaisten suuri juhla oli kevätpäiväntasauksen aikaan, jolloin juhlittiin Mithran kuolemaa ja ylösnousemusta. Mithran kuva vietiin symbolisesti kolmeksi päiväksi luolaan, josta se tuotiin ulos elävänä, mutta kristityt ottavat näytelmän todesta. Risti oli Mithralainen auringon symboli. 

Mithran syntymäpäivää, vietettiin joulukuun 25. päivänä. Kristillinen kertomus Beetlehemin tähdestä on myös peräisin mithralaisuudesta. Mithralaiset tietäjät kokoontuivat joka vuosi Voiton vuorelle odottamaan maailman kuninkaan syntymistä...

Eipä ihme, että kristityt ovat halunneet tuhota mithralaisuuden ja ottaa itselleen pääsiäisen copyrightin.

Uskontojen vetovoima perustuu tarinoihin ja parhaat tarinat perustuvat hyvän ja pahan ristiriitaan. Olen useasti kysellyt kenelle Jeesus uhrattiin kristillisen perimätiedon mukaan. Tässä kaksi vastausta: 

TARINA 1 Keskiajalla Jeesuksesta eli salaliittoteoria, jonka mukaan Jumala lähetti poikansa maan päälle lunastamaan ihmiset Saatanan vallasta. Kristus syntyi ihmiseksi salatakseen jumaluutensa Lusiferiltä. Kristuksen kuoltua saatana tuli vaatimaan hänen sieluaan omakseen, mutta silloin Saatanalle paljastui Kristuksen jumaluus ja viattomuus. Paholainen joutui hyvitykseksi erehdyksestään luopumaan oikeudestaan ihmisten sieluihin. Kirkkokunnat irtisanoutuivat tuosta "teoriasta".
Lähde: H-P Björkman, Kadonneet askeleet (2011).

TARINA 2 Lunastusmalli perustuu Jeesuksen lupaukseen antaa henkensä lunnaiksi syntisten puolesta (Paavali: "Meidät on kalliisti ostettu). Origeneen mukaan lunnaat maksettiin Paholaiselle, koska syntiset ihmiset ovat hänen omaisuuttaan. Origeneen mukaan Paholainen itse sääti lunastuksen ehdot. Hän myisi ihmiskunnan pois vain Kristuksen veren eli sielun hinnalla, sielu kun asuu veressä. Paholainen ei kuitenkaan saanut Kristuksen sielua haltuunsa, sillä yllättäen Jumala herätti Kristuksen kuolleista ja korotti hänet takaisin valtakuntaansa. Huijausta tuokin, koska maksetut "rahat" saatiin takaisin.
Lähde: Kari Kuula, Paholaisen biografia (2010). 

Noita lukiessa tuntuu siltä, että papisto ja kirkoilliskokoukset ovat jostain syystä laimentaneet Paholaisen roolia kirjoituksissaan ja puheissa. Miksiköhän? Kastekin oli alkujaan eksorkismia, paholaista/perisyntiä  manattiin pois lapsesta sanoilla "Hylkäätkös Perkeleen", johon kasteväki vastasi "kyllä". Elokuvassa Kummisetä on kastekohtaus, jossa kummi katolisen papin sanelun mukaan tekee tuon msndiksen. Konfirmaatio oli jälkieksorkismia, varmistamista. 

Kenelle Jeesus uhrattiin kristittyjen mukaan?
20.4.2011 07:50 Lauri Gröhn

Kristinuskon perusta on tyhjä. Kristittyjen mukaan Jeesus uhrattiin "siksi että", mutta kenelle? Eikö kannattaisi myöntää, että kristinuskon maaginen uhraamiseen liittyvä perusta on yhtä surkea kuin se hevonen, joka yritti nousta omaan satulaansa.

Sinänsä täysin loogista. Uskohan ei koskaan voi rakentua millekään järkevälle perustalle. Mitä sekavampi, sitä parempi, jotta uskossa voi olla täydellinen.

Uskonnon fraaseilla ihmiset ohjelmoidaan uskomaan ihan mihin tahansa. Samoin poliittisilla fraaseilla. Mihin tuo perustuu? Siihen, että ihmiset ovat laumaeläimiä. Tuohon ihmisten laumavaistoon perustuu myös rasismi.

Laumaeläinten jumalanpalvelukset ovat ylipäällikö(ide)n nuoleskelua. Sieltä se opitaan. Pomoa on nuoleskeltava, byrokraatteja on nuoleskeltava, politiikkoja on nuoleskeltava, julkkiksia on nuoleskeltava.

Jumalanpalvelusten nuoleskelussa on kyse maagisesta kosketuksesta. Rukous on yksi maagisen kosketuksen muoto ja perustuu vahvasti itsesuggestioon. Myös julkkisten palvonnan taustalla onmaagisen kosketuksen saaminen. Voisi jopa väittää, että julkkiksien palvonta perustuu uskonnon aiheuttamaan henkiseen rappeutumiseen.

"Kristinusko perustuu kertakaikkiseen uhriin Jeesuksessa, ja siksi muita uhraustapoja on pyritty estämään. Nykyisin länsimaissa on kuitenkin jäljellä joitain vanhoja uhriperinteiden jäänteitä. Haudoille tuodut kynttilät ja kukat ovat jäänteitä uhritoimituksista ja hautalahjoista. Ne on annettu uskotulle yliluonnolliselle taholle, vainajan sielulle. Ortodoksit saattavat tuoda haudoille ruokaa." (Wiki)

Kristinusko on primitiivisempi uskonto kuin monet muut ja luterilaisten uskontunnustus on puhdasta primitiivistä magiaa.

Että kannattaako niille antropologian raporttien "primitiivisille" ihmisille naureskella?

Kristittyjen Jumala kävi kauppaa "ikuisesta elämästä". Islamista tämä puuttuu, jalostuneempi uskonto siis.

http://www.crystalinks.com/mithraism.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Espanjassa taas Semana Santa kulkueet toistavat pääsiästraditioita.

Taitaa olla niin, että pyhä Maria on lyönyt aidalta ns. pyhän hengen...
http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/valokuvaus/19...

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset