*

Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Teknologiavapaa oppiminen

  • Uusi Suomi 1984
    Uusi Suomi 1984

Ns. kasvatustieteillä on ollut jo 35 vuotta mahdollisuus osoittaa, että digiteknologia yleisesti ottaen edistää oppimista ja että hyöty/panos on hyvä. Sellaista ei ole nähty ja kaikki merkit viittaavat siihen, että koulujen digiteknoistamisesta tulee kallis katastrofi.

"Australialainen Sydney Morning Herald julkaisi huhtikuussa artikkelin, jossa kerrotaan kuinka Australiassa useat huippukoulut ja yksityiset kuten katoliset koulut ovat vähentäneet tablettien ja läppärien käyttöä luokkahuoneissa. Sosiaalista mediaa vierastetaan osana oppimista. Sydney Grammar -koulun rehtori John Vallance totesi haastattelussa perinteisten opetusmetodien olevan syväoppimisen kannalta edelleen tehokkaampia."

https://www.sitra.fi/blogi/fiksummaksi-kuin-alypuhelin 

 

Koskahan Suomessa tajutaan tämä:

"Vaarallinen yhtälö tulee siitä, että teknologiaa tarjoavat opetukseen erityisesti tahot, jotka eivät ymmärrä opetuksesta ja oppimisesta paljonkaan ja toisinpäin - teknologiaa kouluihin tuovat ja ostavat tahot jotka eivät ymmärrää teknologian kehitystä juuri lainkaan." Göte Nyman

   

  

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Hyvä, että jaksat muistuttaa asian tästä puolesta.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Oppimisen päälähtökohta on perusosaamistason jälkeen se, että oppilas osaa hakea luotettavaa tietoa.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Trivialla ei pitkälle potkita...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ns. kasvatustieteen professori Sanna Järvelä Oulusta yllättää positiivisesti:

http://www.oulunylioppilaslehti.fi/miksi-hyvat-opp...

" Esimerkiksi digitalisaation vaikutus oppilaan keskittymiskykyyn on edelleen mysteeri."

Ehkä nuo kasvatustieteilijät eivät vielä ole perehtyneet digidementiaan ..

Matti Siikala

Oppiminen puheen ja kuuntelun keinoin alkoi rapistua kauan sitten.
Opettaja kirjoittaa asioita taululle ja lapset kirjoittavat ne vihkoihinsa.
Tuossa tavassa opettajan ei tarvitse ymmärtää aihetta ja oppilaat eivät kysy.

Tietokone ei ole tie ymmärtämiseen vaan hakulaite asioihin jotka pitäisi käsittää.
Kyky kysyä asioista sekä asioiden selittämistaito katoavat koneiden lisääntymisen myötä.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset