*

Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Koodaus jumittaa aivot?

  • Koodaus jumittaa aivot?

Yksi syy koodauksen ottamiseen uuteen opetusohjelmaan on ollut kuvitelma siitä, että koodaus opettaa ajattelemaan. Käsitteellisesti kyse on reseptin laatimisesta ja kokeellisuudesta.

"Koodauksen opetus on ajattelun opettamista".

"Ongelman palastelua osiin tarvitaan arkielämässä ja ohjelmoinnissa."  

= se "ajattelu"?

Koodaamisessa on kyse ilmaista (koodi)kielellä tietty sekvenssi,  joka johtaa halutusta lähtötilasta haluttuun lopputilaan. Koulussa puuhataan leikkiongelmilla. Vaikkapa miten näytön otus saadaan siirtymään pisteestä A pisteeseen B. 

Miten tuo liittyy ajatteluun?

Eikö kotitalous resepteineen ole ajattelun juhlaa?

Eikö käsityö mallien varioimisineen ole ajattelun juhlaa?

Eikö kuvien tekeminen hahmojen tunnistuksineen ole ajattelun juhlaa?

Jne.

Minusta tekokielellä ilmaistut teko-ongelmat jumiuttavat koululaisen aivot:

Jos ihmisellä on vain vasara, näkee hän maailman nauloina.

 

Digipelit valmentavat liukuhihnatyöhön: 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/220599-digipelit-valmentavat...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Kotitalous, käsityö tai kuvien teko ei palvele industrialismia. Siinä ero.

Juhani Nurminen

Kaikkea tarvitaan.
Kouluissa olisi hyvä opettaa myös shakin pelaamista.
Väitän silti, että ohjelmoinnin osaamisesta on hyötyä yhtä paljon kuin lukemisen osaamisesta.

Yleensä jos osaa lukea niin pystyy myös kokkaamaan. Ohjelmointiin tuo ei täysin päde.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Irrelevanttia. Oli kyse ajattelemisesta. Muös shakki jumiuttaa aivot ja on pelkkää ajantuhlausta. Pokerikin on luovempaa ja monipuolisempaa ajattelusta puhumattakaan.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Matematiikka ja kemian tematiikka jumittaa aivot.

Kuvien tekeminen jumittaa aivot, siitä on vakavana esimerkkinä tuhannet toimettomuuteen koulutetut muotoilusuunnatut käsityöläiset.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Matematiikasta ja kemiasta ole samaa mieltä.

Noista suunnittelijoista lienee suurin osa kakkosluokan jengiä kuten opettajansakin ..

Juhani Nurminen

Kerran baarissa kysyin eräältä henkilöltä, joka väitti opiskelevansa kemiaa yliopistossa, että mitä siitä tulee kun yhdistetään ammoniakkia ja suolahappoa? Piirsin kaavat paperille: NH3OH2+HCL3, ja arvatkaapa vastaus?

Oikean vastauksen olen moneen kertaan syönyt :)

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Koulussa pitäisi opettaa lähinnä ensiapukurssit, ajokortti ja eurooppalaista miekkailua. Kaikki käteviä ja vaativat valtavasti lateraalista ajattelua. Ja niissä tehtävät on kuitenkin pilkottava pienempiin osakokonaisuuksiin ihan sen vuoksi että kokonaisuutta ei sellaisenaan voi vaan opetella.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset