FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Kristityt eivät itse keksineet joulun sanomaa

Mithran syntymäpäivää vietettiin 25.12. 

Beetlehemin tähti: Mithralaiset tietäjät kokoontuivat joka vuosi Voiton vuorelle odottamaan maailman kuninkaan syntymistä. 

Neitseellinen syntymä: Iranissa on järvi, missä uskottiin säilytettävän Zoroasterin siemennestettä. Neitsyet kylpivät järvessä ja tulivat raskaaksi -> tarina neitsyn Marian neitseellisestä synnyttämisestä.

Eikä tuossa kaikki: Mithralaisten suuri juhla oli kevätpäiväntasauksen aikaan, jolloin juhlittiin Mithran kuolemaa ja ylösnousemusta. Mithran kuva vietiin symbolisesti kolmeksi päiväksi luolaan, josta se tuotiin ulos elävänä.

Mithralaiset kastettiin, viiniä pidettiin pyhänä verenä, jakoivat leipää, jossa risti, pitivät sunnuntaita pyhitettynä, kutsuivat toisiaan "veljiksi".

Tuskin minkään muun uskonnon jäänteitä kristityt tuhosivat yhtä suurella vimmalla kuin mithralaisuuden. Kristinuskon ja mithralaisuuden samankaltaisuudet ärsyttivät alkuaikojen kristittyjä niin paljon. (J.M.Robertson)

Teologisessa tiedekunnassa tuo kaikki selitetään pois väittämällä, että mithralaisuus on kopiota kristinuskosta. Hohhoijaa. Mitralaisuudella on 4000 vuotta vanhat perinteet. 

 Hyvää mithralaista joulua kristityille!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kumma kun UT ei kerro mitäänJeesuksen 30 ensimmäisestä elinvuodesta.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

"Kristityt eivät keksineet itse joulun sanomaa" arvelee mietteissään Lauri Gröhn.

No, eivät tosiaan keksineet.

Jeesuksen syntymä on historiallinen fakta, vaikka siitä ei aikanaan mediassa kohistu. Kannattaa itse kunkin vain paljastaa nöyrästi päänsä ja avata sydämensä Jeesuksen neitseellisen syntymän edessä. Luukkaan evankeliumin 2.luku todistaa, mikä on todellinen joulun juhla ja mistä siinä on kysymys.

Mitralaiset Zarathustrat, Zoroasterit ja kaikki muutkin maagiset taruolennot ja idän palvontakultit voimme jättää niille kuuluvaan arvoonsa. Niille sopii sama tuomio, joka tuli Belsassarille: "mene, mene tekel ufarsin". "Sinut on punnittu ja kevyeksi havaittu".

Hyvää joulua Lauri Gröhnille!

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Heh heh. Kristityt eivät jättäneet mithralaisten 2000 vuotta vanhempia MAAGISIA oppeja ja riittejä omaan arvoonsa, vaan kopioivat ne itselleen. Voi että juutalaisuudessa ja islamissa on vähemmän MAAGISTA AJATTELUA kuin kristinuskossa.

Jeesus oli kyllä historiallinen henkilö, jonka elämän 30 ensimmäistä vuotta ovat vain arvailujen varassa. Lähetyskäsky oli opetuslasten markkinointia, sillä Jeesus oli rasisti, kuten VT:n Jumalakin:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/246...

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Se, että joku Luukas on kirjannut joskus myöhempinä aikoina kerrontaperinnettä ylös, ei tarvitse "todistaa" muuta kuin että oli Luukas ja muita ihmisiä, jotka uskoivat tapahtumien menneen niin, kuin teksteissä lukee. Pitävä todistus saataisiin vain siten, että itse olisi päästy havainnoimaan asioita ja testaamaan väitteiden paikkansapitävyyttä. Mikä ei tietenkään onnistu, mutta siitä huolimatta väitteille Jeesuksen jumalallisesta olemuksesta ei voi saada mitään "todisteita". Ongelma on kai vain se, ettei uskonvakaumuksen omaava pysty erottamaan todistettuja asioita omista uskomuksistaan.
Noiden tekstien tutkijat ovat väittäneet, että moni Jeesuksen sanomaksi väitetty lause on jälkikäteen tekstiin lisätty. Kuten lähetyskäsky.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Kristityt eivät keksineet itse joulun sanomaa"

Eihän mikään kristillinen kirkko noin väitäkään. Vaan siten, että joulun sanoma on jumalan sanomaa. ;)

Muuten Raamatussa mainitaan, että Jeesus oli puuseppä, ja ottaen huomioon silloisen ammattiuran alkamisiän ja loppumisiän, Jeesus oli suurimman osan elämästään nimenomaan nasaretilainen puuseppä. Kaikki muu mitä hänestä kerrotaan on ajallisesti vain pieni ripe hänen elämästään.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ei ole mitään perusteita olettaa, että Jeesus olisi ollut puuseppä. Isänsä oli.

http://gospelgeeks.net/10-misconceptions-about-jes...

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Mikähän olisi historiallinen lähde tuolle, että Mithran syntymäpäivää olisi vietetty 25. joulukuuta?

Tässä aiheessa on merkittävänä ongelmana, että historialliset lähteet ovat hyvin hajanaisia ja peräti lähes olemattomia. Ainoa tietämäni historiallinen maininta koskee Auringon eli roomalaisen Sol:n syntymäpäivää vuonna 354. Sinällään tuokin historiallinen lähde on myöhäisempi kuin varhaisin kristillinen lähde Jeesuksen syntymäpäivästä, joten kausaliteetit eivät ole millään tapaa aivan varmoja.

Persialaistaustainen Mithra on muuten sitten aivan eri jumala kuin vanha roomalainen Sol.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Jeesus ei syntynyt 25.12. Tuo tiedetään varmasti. Talvipäivänseisaus kuuluu monien riittien tärkeisiin päivämäärion. Uusi alku...

Roomalainen Mithra oli myös jälkijättöistä. Mithtalaisuus alkoi 4000 vuotta sitten.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Hämeen-Anttila, Tiede 6/2006:

Iranin vanhat uskonnolliset käsitykset periytyivät länsimaille paitsi juutalaisuuden ja kristinuskon myös Rooman valtakunnassa vaikuttaneen iranilaisperäisen mithralaisuuden kautta. Se levisi varsinkin roomalaisten sotilaiden keskuudessa. Mithralaisuus kilpaili kristinuskon kanssa ja hävisi lopulta kisan vaikka oli ehtinyt levitä nykyisen Saksan alueelle asti.

Aivan jäljettömiin mithralaisuus ei silti kadonnut. Sen vaikutus näkyy muun muassa jouluevankeliumissa. Mithra-lapsen uskottiin syntyvän luolassa, ja kristinusko kopioi tätä ajatusta. Jeesuksen syntyminen luolassa oli yksi varhaisen kristinuskon legendoista, vaikka luolan vastineena hämyinen talli lopulta päätyikin kanonisiin evankeliumeihin.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Mithra, also spelled Mithras, Sanskrit Mitra, in ancient Indo-Iranian mythology, the god of light, whose cult spread from India in the east to as far west as Spain, Great Britain, and Germany. (See Mithraism.) The first written mention of the Vedic Mitra dates to 1400 BC.
Britannica

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset