Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Äänestettiinkö Jeesus jumalaksi vuonna 325?

  • Jesus.org
    Jesus.org

Dan Brownin Da Vinci koodi väittää, että Jeesus äänestettiin Jumalaksi pienellä marginaalilla  Nikean  kirkolliskokouksessa  vuonna 325. Luetettavammat lähteet kertovat, että vain kaksi 200-300 osallistujasta allekirjoitti lausuman Jeesuksen jumaluutta vastaan. 

Mielenkiintoisempaa on, mitä tuo isä/poika-suhde tarkoittaa, kuva. Oliko Jeesus luotu, vai ikuinen? Raamattu ei anna tuohon vastausta, kuten tuo kirkolliskokous.

Missä Jeesus oli kun maailma luotiin kristillisen viitekehyksen mukaan?

Samassa kirkolliskoukouksessa vahvistettiin myös Pyhän hengen  jumaluus ja tuo kreationistinen uskontunnustus ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Veikko Litzen, Tie Nikeaan ss. 382-390 kuvaa Kontantinuksen koolle määräämää piispainkokousta, jonne saapui valtakunnan länsiosista vain muutama piispa; seurueet mukaan lukien osallistujia lienee ollut vähän yli 1000. Kokouksen varsinaisia edustajia sanotaan olleen 318, mutta luku saattoi olla ’lainattu’ muutamaa vuotta aiemmin pidetystä juutalaisten pappeinkokouksen osallistujamäärästä (tai Abrahamin sotaoukon koosta 1.Moos.14:14).

JPK Jäntti

Jaakko Korpi-Anttila, kiitos hyvästä vinkistä. Täytyypä löytää jostain tämä kirja. Markus Mertniemi on kirjoittanut ansiokkaan kommentin kirjasta,
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/...
ja toteaa mm. seuraavaa:

"Litzen kyseenalaistaa kristillisen teologian korostaman kristinuskon aivan erityisen ainutlaatuisuuden ja erilaisuuden suhteessa muihin uskontoihin, erityisesti kristinuskon syntyajankohdan uskomuksiin. Kristinuskon taimet kasvoivat maaperästä, joka oli sen syntyaikana vallinnut kulttuuri."

"Käsitys Uuden Testamentin tekstien erityisestä asemasta kristittyjen pyhinä kirjoituksina ja kaanonin synty oli tulosta apostolisen ajan jälkeisestä kristinuskon kehityksestä - muun muassa uskontopolitiikasta, jota Litzen kirjassaan kuvailee."

"Esimerkiksi Konstantinus Suurelle Litzenin mukaan kristinusko merkitsi keinoa yhtenäistää Rooman valtakuntaa ja ajaa ulkopoliittisia tavoitteita."

Jos yhtään muistan oikein, Litzenin käsitys näyttää tulevan lähelle Laurin aikaisemmissa blogeissaan toteamia kristinuskon taustoja ja kehityslinjoja.

Mielenkiintoista.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Mukavaa, Lauri, että pohdit näitä asioita.

Jeesus on aina ollut olemassa, ennen maailman luontia, koska Hän on myös Jumala. Se selviää Johanneksen evankeliumin alusta:

1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

http://raamattu.fi/1933,38/Joh.1.html

Tuossa "Sana" tarkoittaa Jeesusta.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Aha. Miten tuo ”poika”-suhde määrittyy?

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Jeesus on lihaksi tullut Jumala ja samalla Jumalan poika.

On yleistä, että Jeesusta ei nähdä Jumalana, vaan pelkästään Hänen Poikanaan. Tämä on kuitenkin harhaoppi, joka tunnettiin varhaisella ajalla "areiolaisuutena". Siinä pyrittiin kiistämään Jeesuksen jumaluus.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #4
Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #5

Voitko, Lauri, vähän täsmentää kysymystäsi?

Äkkiseltään tuohon tulisi mieleen Johanneksen evankeliumi 14, jossa Jeesus puhuu:

10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

http://raamattu.fi/1933,38/Joh.14.html

Tuossa siis jotain Jeesuksen suhteesta Isään.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #6

Ei ole. Keksastiin tuolloin vuonna 325. Pakanallista maagista ajattelua, kuva.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #7

Ei sitä "keksaistu". Kirkolliskokouksen päätös pohjautuu ihan oikein Raamatun (alku)teksteihin, jotka olivat olemassa jo ennen vuotta 325. Niin on siis aina ollut. Kirkolliskokous oikeastaan "löysi" tämän totuuden ja päätti tehdä siitä opinkappaleen.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #8

Mitä ne ovat? Suuri joukko tarinoita, joista poimittiin pieni osa... Tarinoita, joita kirjoittaneet eivät itse olleet paikalla.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #9

Tämän tekstin mukaan (https://www.str.org/articles/matthew-and-john-on-t...) ainakin Matteus ja Johannes olivat mukana Jeesuksen tapahtumissa.

Lainauksia:

Johannes:

The author of the testimony commonly referred to as "The Gospel of John" is John the apostle, one of Jesus' inner core of disciples. He identifies himself simply as the "disciple whom Jesus loved."[2] He claims to be an accurate and truthful witness to these things.[3]

Matteus:

Matthew makes no direct claim in his narrative to being an eyewitness. However, he establishes himself as an eyewitness based on the internal evidence of his account. Though he doesn't name himself, the author reports in the first person about events that he sees and participates in.

En ole lukenut artikkelia kokonaan, poimin siitä vain kyseiset kohdat. Tutustu ihmeessä siihen.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #10

Hohhoijaa.

Johanneksen evankeliumi kirjoitettiin perimätiedon mukaan noin vuonna 100.

Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu KREIKAKSI arviolta 80–100-lukujen välisenä aikana. Kirjoituspaikkana pidetään Syyriaa.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #11

Kirjoitusajankohdat kaiketi ovat epätarkat. Voi olla mahdollista, että on ollut jo aiempia käsikirjoituksia, joista nuo sitten on kopioitu(?).

Jeesus kuoli n. 33 vuotiaana (jKr). Jos nuo kirjoitukset on kirjoitettu niinä ajankohtina 80-100 vuosina, niin kirjoittaja on sitten ollut iäkäs, kun hän on elänyt Jeesuksen aikana.

Johanneksen ilmestys (Ilmestyskirja) taas on ajoitettu vuosille 81-96. Siinä kertojan (kirjoittajan) on arvioitu olevan apostoli Johannes - yksi Jeesuksen aikana eläneistä opetuslapsista. Siten voi hyvinkin olla mahdollista, että evankeliumit ovat todella kirjoitetut vuosina 80-100 vielä Jeesuksen aikana eläneiden ihmisten toimesta.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #13

Esille on nostettu 3 historiallista Johannesta...
Osasiko Matteus kreikkaa?

Käyttäjän valtaajaloistoa kuva
Timo Peltonen

Paavalin mukaan Jeesus oli Jumalan esikoinen eli luotu (Room.8:29) ja myös luojajumala (1.Kor.8:6). Johanneksen evankeliumi ei sano mitään siitä, että Jeesus olisi ollut olemassa aikojen alusta.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Paavali ei ollut Jeesuksn opetuslapsi.

Käyttäjän valtaajaloistoa kuva
Timo Peltonen Vastaus kommenttiin #17

Se on sivuseikka. Pointtini on siinä, että Paavali kirjoitti noin 50 vuotta ennen Johanneksen evankeliumia.

Ennen Jerusalemin tuhoa kirjoitetuissa kirjeissä ei puhuta Jeesuksen opetuslapsista mitään. Mielestäni on ihan perusteltua väittää, ettei sellaisia ole ollutkaan. Apostoleja kylläkin.

Käyttäjän valtaajaloistoa kuva
Timo Peltonen

Dan Brown kirjoittaa pseudohistoriaa. Nikean kirkolliskokouksen tai Konstantinuksen tarkoitus oli yhdistää kristinusko yhden opin alle. Jeesusta oli pidetty Jumalana jo kristinuskon alusta asti, ehkä jo aiemminkin.

Nikeassa äänestettiin lähinnä siitä oliko Jeesus samaa vai samankaltaista olemusta Jumalan kanssa. Areiolaisten kanta, jonka mukaan Jeesus oli Jlan ensimmäinen luomus hylättiin (kts Arian controversy). Raamatusta löytyy perustelu areiolaisten kannalle, mutta toisin päätettiin.

Richard E. Rubenstein on kirjoittanut mainion teoksen, jolle kustantaja on antanut pöljän nimen, When Jesus Became God. Siinä on paljon tietoa Nikean kirkolliskokouksesta sekä sen jälkeen pidetyistä konsiileista ja niiden kannoista.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Niinpä. Suosittelen lukemaan blogini ekan kappaleen. Ja tämän:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/246...

Käyttäjän valtaajaloistoa kuva
Timo Peltonen

"Oliko Jeesus luotu, vai ikuinen? Raamattu ei anna tuohon vastausta, kuten tuo kirkolliskokous.
Missä Jeesus oli kun maailma luotiin kristillisen viitekehyksen mukaan?"

-(kts ylempänä vastaus 16) Paavali toistaa Filonin käsityksen Jeesuksesta eli Jeesus on luotu ja myös demiurgi.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #20

Noita markkinointikertomuksia on on syntnyt myöhempinäkin aikoina: jehovalaiset, mormoonit...

Käyttäjän valtaajaloistoa kuva
Timo Peltonen Vastaus kommenttiin #21

Mikä on markkinointikertomus?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #22

Uskonlevittäjien keksimä taustastoori.

Käyttäjän valtaajaloistoa kuva
Timo Peltonen Vastaus kommenttiin #23

Ilman muuta keksittyjä taustastooreja on, mutta Filon ja Paavali kirjoittivat ennen kuin evankeliumeja oli olemassakaan.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset