Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Tärkeää asiaa lasten oppimisesta!

  • Tärkeää asiaa lasten oppimisesta!

Nämä Keltikangas-Järvisen ajatukset  lasten oppimisesta pitäisi jokaisen kuunnella:

”Sivuutetaanko opetusta uudistettaessa tieto lapsen kehityksestä? 

Professori Liisa Keltikangas-Järvinen kertoi aamu-tv:ssä, että hänen näkemyksensä mukaan peruskoulua uudistettaessa sivuutetaan tieteellistä tietoa siitä, miten lapsi oppii. Esimerkiksi itseohjautuvuuden vaatiminen alakoululaisilta ei hänen mukaansa ole välttämättä perusteltua.”

 

Lue myös Temperamentti ja koulu: 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/243268-temperamentti-ja-koulu

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Minun samoin. Mutta sitten löytyy näitä:

Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka on tutkinut aikuisia opiskelijoita (kuva 4). Noita tuloksia ei voida yleistää lapsiin. Miten häntä voidaan pitää "kouluprofessorina" (kuva1). Ja miksi koulu pitäisi rakentaa ADHD--lasten tarpeiden mukaan (kuva2)? Jos jotkut tarvitsevat kainalosauvoja, miksi kaikki pitäisi laittaa käyttämään kainalosauvoja? Longan mielestä lisää digiä, vaikka liika digi liian nuorena synnyttää ADHD:n kaltaista käyttäytymistä.

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186...

Longan väitös:
KIRJA] Explorations of constructive processes in student learning
K Lonka - 1997 - researchgate.net
Students' learning in higher education is an extremely complex phenomenon, and a lot remains to be done before we fully understand what goes on in students' minds while they are learning new knowledge and skills. There is an obvious need for understanding the psychological processes that may produce high-level learning outcomes. Since the 1970's, extensive research has been carried out in this area using psychological concepts and methods. However, cognitive psychology and cognitive science have not been sufficiently

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Saattaisin epäillä, että K-J tarkoittaa ”kivoilla tutkimuksilla” niitä aikuisilla tehtyjä tutkimuksia, jotka harhaisesti on yleistetty kaiken ikäisiin lapsiin, esimerkkinä vaikka ns. tutkiva oppiminen.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

”On syntynyt ajatus, että oppilas voisi ryhtyä suoraan ymmärtämään ilmiöitä ja hallitsemaan kokonaisuuksia ilman, että osaa faktat, joista kokonaisuudet rakentuvat. On tullut tavaksi puhua erikseen laajojen kokonaisuuksien hallinnasta ja nippelitiedosta. Kokonaisuuden ymmärtäminen perustuu kuitenkin faktojen hallinnalle: ennen kuin ihminen ymmärtää asian, hänen pitää kyetä asettamaan se aiemmin omaksumistaan faktoista muodostuvaan viitekehykseen. Faktat puolestaan vaativat asioiden mieleen painamista.”
http://www.laakarilehti.fi/maailmassa/kolumni/pari...

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset