FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Robottiauton miljoona mailia

  • Robottiauton miljoona mailia

Robottiauton suuremmoisuutta perustellaan sillä, että koeajoissa on takana miljoona mailia. Tuo on matka, johon taksiautoilijat saattavat eläessään päästä. Parista kolarista on toisaalta vetää turha johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.

Kannattaisi myös muistaa, että robottiautoilla on ollut tukenaan Googlen erikoiskartat, ei tavallinen navigaattorien kartta. 

Tässä teknologiaa maallikoille:

idea, demo, proto, tuote, tuoteperhe.

NYT OLLAAN VIELÄ TASOLLA DEMO/PROTO.

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/247464-teknologiaa-maallikoille

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

En vielä tältä istumalta luota robottiautojen turvallisuuteen verrattuna taitaviin ihmisajajiin.

Kyllä ne voidaan ohjelmoida normaaliliikenteen sääntöjen ja lainalaisuuksien mukaan välttämään kolareita sekä myös keliolosuhteiden huomioon ottamisen ohjelmointi on mahdollista.

Mutta kun liikenteessä on ihmisiä, niin vain toinen ihminen voi ymmärtää ja ennakoida muiden epärationaalista käyttäytymistä. Ihmisajaja tietää, että lapsia pitää varoa enemmän kuin aikuisia jalankulkijoina, ihminen voi päätellä millaisessa maastossa saattaa hirvi loikata eteen, ihminen pystyy vaistonvaraisesti valitsemaan pienemmän pahan, kun vaihtoehtona on raju kolari tai tietoinen väistäminen ojan yli metsään ja niin edelleen.

Mitenkähän muuten syyllisyydestä kolariin rankaistaan robottiautoa?

Kun autossa on ylenmäärin paljon hienoa IT-tekniikkaa, niin väistämättä tulee mieleen, että siinä on silloin myös ylenmäärin sellaista, mikä voi hajota tai mihin voi tulla "viruksia" y.m.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Samaa mieltä. Kyse on ainskin toistaiseksi pääosin vain demoista. Normaalisti sellaisilla ei pitäisi olla pääsyä ns. tuotantokäyttöön.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Ja onko sellaista autoa vielä kehitetty, jonka sähkölaitteet ei reistaa joko kosteuden, lian tai pakkasen takia.
Läppäriä tai kännykkääkään ei varmaan kovasti suositella käytettäväksi pakkasessa. Tai vesisateessa, vaikka olisi sateen suojassa.

Mulla auton sähkölukko lonksuu kiinni omia aikojaan. Odotetaan kun kevät etenee ja mennään sitten huoltoon.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Liikennesäännötkään ei ole ihan yksiselitteisiä.

Pari päivää sitten huomasin äänestä melko pian matkaanlähdön jälkeen, että pelkääjän ovi ei ole kunnolla kiinni. En uskaltanut yrittää sulkemista vauhdista, joten tähyilin lähintä linja-autopysäkkiä. Sellainen tulikin vastaan heti erään risteyksen jälkeen. Risteyksessä oli kuorma-auto kolmion takana minusta oikealla. Minä laitoin vilkun päälle ja hetken aikaa oli aika pelästynyt olo, kun kuorma-auto lähti hitaasti liikkeelle. Jos olisin kääntynyt tielle, josta kuorma-auto tuli, ei kuorma-auton olisi tarvinnut odottaa minun ajavan ohi. Onneksi kuorma-auto lähes pysähtyi ja minä pääsin ohi.

Minä en pääsääntöisesti luota muiden autoilijoiden vilkkuihin. En halua edes sellaista kolaria, jossa olen oikeassa eli noudattanut liikennesääntöjä.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Suuntamerkin käyttämättä jättäminen ärsyttää kanssakuskeja suuresti. Ainakin siitä aiheesta näkee ja kuulee tämän tästä, kun "ei se viitsinyt edes vilkkua näyttää ja minä odottelin kolme sekuntia ihan turhaan ja jäkäti-jäkäti-jäk".

Esimerkkitilanteessasi vilkku olisi todellakin voinut aiheuttaa vaaran, ja saman se tekisi tapauksessa, jossa moottoripyöräilijä unohtaa kytkeä vilkun pois risteyksen jälkeen. Motoristin näkee joskus ajelevan kylän läpi vilkku välähdellen, vaikka hänellä ei ole aikomustakaan poiketa pääväylältä.

Viimeinen virkkeesi pätee myös minuun. Varsinkaan polkupyöräilijänä en halua törmäystä auton kanssa, vaikka olisin ajovuorossa ensimmäisenä. Jos bussikuski kääntää eteeni, väistän mielelläni - jos ehdin.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

”Naisen autopilotti kytkettynä eteenpäin rullannut Tesla Model S -urheiluauto törmäsi pysäköityyn poliisiautoon. Onnettomuuden syy ei ole toistaiseksi tiedossa.” tivi

https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/millaisethan-sa...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Miten robottiautot on ohjelmoitu ohittamaan pyöräilijät kapealla tiellä?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ns. tulevaisuudentutkija Risto Linturi robottiautoista:

https://www.tekniikkatalous.fi/tulevaisuus/1-20xtu...

Jo logistiikka kusee!

ENTÄ TÄMÄ:

"Linturi mukana kehittämässä lentävää autoa”

10.2.2003

"Kalifornialainen yrittäjä, Paul Möller kehittää parhaillaan lentävää autoa, jossa hankkeessa on mukana myös suomalaisia sijoittajia. Risto Linturin perheyritys R. Linturi Oyj omistaa noin puoli prosenttia Mollerin yhtiön osakkeista. Linturin arvion mukaan lentoauto tulee nousemaan Suomen taivaalle 3-7 vuoden kuluttua."

http://www.digitoday.fi/mobiili/2003/12/10/linturi...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

”Pitkän uran autoalalla tehnyt Ian Robertson panee jäitä hattuun robottiautoista haaveileville. Autonvalmistajien ja myyjien tilaisuudessa Britanniassa puhunut Robertson sanoi, että täysin autonomista ajamista ei välttämättä koskaan sallita yleisillä teillä.” Kauppalehti

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/autotietaja-toppu...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Robotti bussion vielä raakile - jo sadekuuro voi pysäyttää.
T&T

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset