Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu liian usein käsitevammaista höpöä.

Raamattu hyväksyy orjuuden

  • Terho Miettinen – Raija Pelli, Harhaanjohtajat, 		 Vahvassa uskossa
    Terho Miettinen – Raija Pelli, Harhaanjohtajat, Vahvassa uskossa

Raamattu on moraalisten epäkonsistenttien väittämien tavaratalo, kuva.  Sääntöjä voi unohtaa muistamalla toisen, korvaavan säännön. Fundamentalistien mielestä raamattu on sanasta sanaan totta. Toisaalta jos loogisessa järjestelmässä on ristiriita, voi järjestelmään pesiytyä mikä tahansa väite. Millähän algoritmilla uskovaiset poimivat tärkeimmät moraaliset väitteensä? Muulla kuin historiaan vedoten?  Arvoja ei voi perustaa tieteeseen, mutta uskonnot ovat uskovaisten mielestä ”täydellisiä” arvogeneraattoreita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuo pitää paikkansa.

Raamattu koostuu erikielisistä ja eri aikoina kirjoitetuista kirjoista, jotka käsittelevät erilaisia asioita. Tuon raamatuksi nimitetyn koosteen, johon jotkut kirkolliskokoukset aikoinaan ovat valinneet mukaan materiaalin paljon suuremmasta potentiaalisesta materiaalimäärästä, ovat sitten erilaiset uskontokunnat ottaneet sanomansa perustaksi. Kukin uskontokunta omalla painottamisellaan.

Aivan samaa koskee koraania. Se on yhtä ristiriitainen eikä sen julmuus tai ankarat lakitekstit magnituudissaan poikkea raamatusta lainkaan. Myös islamissa on vastaavasti erilaisia suuntautumisia, jotka painottavat koraanista eri asioita.

Raamatun ristiriidat huutavat kyllä sikäli taivaisiin, että jopa samojen kirjojen sisällä on 180 astetta toisistaan poikkeavia opetuksia. Kun Jeesus neuvoo rakastamaan jokaista, antamaan kaiken anteeksi ja kääntämään poskeen lyöjälle toisenkin posken, niin miten tämä sopii kuvaan raivopäisestä Jeesuksesta riehumassa temppelissä kaataen matkamuistomyyjien pöytiä ja heiluen ruoskan kanssa? (Matteuksen evankeljumi).

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Koraanista ei löydy sharia-lakia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Niin, en sitä maininnutkaan.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #3

Koraanin ” julmuus ja ankarat lakitekstit”

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #5

On olemassa myös käsite "Koraanin laki". Se koostuu epäyhtenäisistä lain kaltaisista määräyksistä, joiden pohjalle shariakin sittemmin on kirjoitettu. Raamattukaan ei ole varsinainen lakikirja, mutta silti puhutaan Mooseksen laeista.

Aulis Saarijärvi

Raamatun peruskäsitys, oppi ja sen tärkeimmäksi väitetty asia meni pieleen, kun Jeesus herätti tyttöystävänsä veljen Lasaruksen mädäntymästä. Siinä meni se valheen särmä pilalle. Naaras jankutti ja Jeesus ei viitsinyt naisen puutteessa sitä kuulla pitkään. Olikin vasta toinen kuolleista herännyt.
Tutkimalla kirkolliskokouksien tapahtumia alkuvuosikymmeninä, voitte lukea kuinka satoja toista mieltä olleita tapettiin kokouksissa, kun halusivat Jasserin kirjat ja Hesekielin täydellisenä novellikokoelmaan. Kokouspaikoille matkalla olleita oppineita teurastettiin jo matkalla, kun ”oikeamieliset vanhurskaat papit” tenttasivat heidän asioistaan ja ajatuksiaan.

Aulis Saarijärvi

Tuo Nikea on niin tutkittu ja väääristelty kokoustapahtuma, että Tauno Karilas jo Tiedon Pikkujättiläisessä 1946, sen rinnastaa suureksi sekasorroksi tai uskonnon päätaruksi.
Lauri, kun kielillä pystyt tarvittaessa tukimaan Niekea historiaa, niin päässet ristiriitaisien käsityksien sekamelskaan. Siellä olivat teurastusseipäät verestä tahmeat, kirjoittaa joku. Toinen tietää, että jo ovella saatettiin miekka työntää takaapäin edustajan selkään, kun luopio näytti miehen.
Kuitenkaan Martti Luther ei juurikaan puuttunut kirjoituksissaan Nikeaan. Sitä pitää luterilais-protestanttinen kirkko merkkinä, että se oli kiva ja mukava kokous, joka oli jumalasta.

Käyttäjän ristojkoivula kuva
Risto Koivula

Neekereitä ruvettiin tuomaan Roomaan orjiksi, kun kirkko kielsi leikkamasta orjien nenät ja korvat yhteiskuntaluokan merkiksi, ja karanneet orjat piti kuitenkin tunnistaa. Espnajan maurit olivat erityisesti näiden orjien jälkeläisiä, he olivat tehneet orjakapinan länsigootteja vastaan, ennen kuin arabit, oikeastaan berberit, jotka hekään eivät puhuneet arabiaa alun perin, saapuivat ja sanoivat olevansa Damaskoksen kalifin lähettämiä vapauttajia. Sittemmin musta väestö arabiankielistyi.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset