FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

T&T höpsii peleistä

  • Lapsellista talousjournalismia
    Lapsellista talousjournalismia

Pelit eivät innovaatioita, teknologiaa tai teollisuutta. Pelit ovat onnenkantamoisia. 

Pelit eivät ole teollisuutta sen enempää kuin kirjat tai elokuvat. 

Pelit toistavat vanhoja teemoja siinä missä kirjallisuus tai elokuvat. Todella uusia ideoita syntyy ehkä kerran vuosikymmenessä. 

Määrittelin 80-luvulla Tekesissä, ettei pelien ja opetusohjelmien sisältöjä saa tukea, koska se on kustannustoimintaa, platformeja ja pelimoottoreita kyllä. Tuota noudatettiin pitkään. Sittemmin Tekes tuki sisältöjen kehittämistä vastoin asetustaan ja kilpailulakeja.

PS.

Ainakin takavuosina Supercell käytti pelien markkinointiin 400 miljoonaa vuodessa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Joo-o, ei sitä sisältöpuolta pidä tukea yhtään.

Pelimoottoreita tuettu oikeastaan liian vähän koska siinä ollaan menetetty paljon potentiaalia.

Pelimoottoreiden reaaliaikainen renderöintiteknologia ollut äärimmäisen käyttökelpoista mm. arkkitehtien visualisoinnissa ja helposti löytyy simulaatio sovelluksia.

Jonkinaikaa sitten reaaliaikaisen renderöinnin kuvanlaatu meni niin hyväksi, että sama teknologia löytänyt tiensä elokuvatuotannon tarpeisiin kun renderöintiajoissa saadaan yks kaks 100x parannus hyötysuhteessa. Menee vähän halvemmaksi jonkun Avatarin tekeminen.

Noiden kehitykset alkoi 90-luvulla ja Suomessa oli paljonkin osaamista. Tuota vähän missattiin.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Jaahas... "Peliala kasvaa" ja sitten kerrotaan valtavista määristä julkaistuja pelejä.

Sanoisin että päinvastoin. Peliala on kyllästynyt. Pelejä julkaistaan paljon ja laatu laskee.

Tämä kävi vuonna 1983: https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_crash_of_...

Peliala kaipaa vähemmän julkaisuja mutta enemmän laatua, ja julkaisuissa tarvitsee tähdätä siihen että saadaan vähintäänkin joku brändi tai semmoinen teos mikä luo kulttuuria.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tekes tukee muitakin sisältöjä kuin pelejä, sarjaa IVALO:

”Tuotannot ovat pääasiassa kansainvälisiä, tai ne tähtäävät kansainvälisille markkinoille. Helmikuussa esimerkiksi käynnistyvät 10-osaisen, suomalais-saksalaisen rikosdraama Ivalon kuvaukset Pohjois-Lapissa.

Vuoden alussa käynnistyneen av-alan tuotantokannustimen arvioidaan vaikuttaneen tuotantomääriin merkittävästi. Tekesin myöntämä tuotantokannustin on 25 prosentin maksuhyvitys Suomessa toteutetun tuotannon kuluista.”

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa