*

Mediakritiikkiä Julkinen keskustelu on käsitevammaista.

Supercellin bisnes kuin huumebisnestä

  • Erkki Kuusisto/HS mielipide
    Erkki Kuusisto/HS mielipide

Tapa kerätä rahaa pelin kestäessä toimii kuin huume ja saattaa nalkkiin miljoonia nuoria. Sairasta etiikkaa (kuva). Tuollainen pelibisnes on rinnastettavissa huumebisnekseen, jolta ansaintalogiikka on lainattu. 

Tekes tukee veroeuroilla pelisisältöjen kehittämistä asetuksensa ja kilpailulakien vastaisesti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Riemuitsisimmeko jos huumebisnes maksaisi veroja Suomeen?

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

En pelaa SCn tylsiä pelejä, mutta pelaan kuitenkin joitakin nk. free to play pelejä, joten voisin sanoa niistä sanasen.

On hienoa että pelejä voi pelata ilmaiseksi, ja vieläpä ilman mainoksia. Mainostulot ovat diibadaabaa. Veikkaan että tulevaisuudessa mainostulot romahtavat kuin IT-kupla; sitä bisnestä vain on pyörittämässä niin iso porukka apinoita, että kaatumiseen menee oma aikansa kun kerran vielä riittää kirppuja noukittavaksi toisten karvoissa.

Mikäli haluaa saada pelinsä leviämään, on ilmaisuus hyvä valtti tietokonemaailmassa. Pelien ja ennen kaikkea servereiden pyörittäminen ei ole ilmaista. Ei tosin niiden suunnittelu ja päivittäminenkään. Ihan loputtomiin ei siis ilmaisuutta voi tarjota.

Millä sitten saada ihmiset maksamaan? Juuri tuollaiset pienet balanssisäädöt ovat loistava keino saada rahaa oikeasta kohtaa. On turha väittää että missään pelissä pääsisi huipulle rahalla - se tappaisi koko pelin. Milteinpä pelissä kuin pelissä voi menestyä ilman rahaa, jos on oikeasti hyvä ja mielenkiintoa peliin riittää. Se on yhtä koukuttavaa laittoi siihen rahaa tai ei.

Itse uhraan n.70€ vuodessa pelille, jota voisin pelata ilmaiseksikin. Koska ennen kaikkea haluan tukea sitä kehittävää yritystä, jotta olisi takuu pelin jatkumisesta.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Supercellin Ansaintalogiikka on lainattu huumebisnekseltä.

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Uskoakseni kaikkien pelien kiinnostavuus on "lainattu huumebisneksestä". Siksi me pelaamme pasianssista pokemoniin.

Rahan pyytäminen on yrityksen perusoikeus. Eikä noihin peleihin rahaa tarvitse upottaa kuten heroiiniin.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #4

Ei lainkaan pidä paikkaansa. Et ilmeisesti käsitä ansaintalogiikan merkitystä tässä asiassa.

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen Vastaus kommenttiin #5

Olen saanut sellaisen käsityksen, että Klaanien yhteenottoa pelaavien huippupelaajien joukosta löytyy lähes yhtä paljon ns. nollasijoittajia kuin jonkin verran maksaneitakin. Pelissä eteneminen ei siis ilmeisesti vaadi minkäänlaista varallisuuden siirtoa, jos vain omistautuu pelille ja omaa strategista lahjakkuutta.

Pelitalolta tuollainen jatkuva rahan nyhtäminen taas ei ole toimiva strategia, sillä sellainenhan karkoittaa pelaajia. Viittaan aiempaan kommenttiini vielä; ei voi olla yritykseltä väärin pyytää jonkinlaista kompensaatiota esimerkiksi bonusesineitä vastaan, koska jostakin ne rahat on tehtävä.

En osaa sanoa tukiasioita mitään, koska en niihin ole perehtynyt.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Veikkauksen myös. On miltei sama asia maksaako vähän vai ei ollenkaan.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #6

Ei. Et ilmeisesti ymmärrä Supercellin pelin ansaintalogiikkaa.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen Vastaus kommenttiin #7

Free-to-play == Pay-to-win? Ymmärrän toki. Ymmärrän eron, mutta se ei ole mitenkään merkittävä. Rahapelit ovat tietyssä mielessä huumekauppaa. Kummassakin rahastetaan mielihyvällä. Sekö huumekaupassa on merkittävää, millä tavalla se järjestetään?

Ero on siinä, että huumekauppias A jakelee ilmaisia annoksia ja tarjoaa parempaa kokemusta ja huumekauppias B ei, silä hänen huumeelleen on varattu mainostilaa julkisilta paikoilta, televisioista ja lööppilehtien otsikoista.

Huumekauppaan vertaaminen on assosiaatiolla syyllistämistä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #8

Et edelleenkään ymmärrä. Älä viitisi jstkaa ...

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen Vastaus kommenttiin #9
Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #10

Kyseiset pelit ovat ikäänkuin matkoja, joissa edistyminen edellyttää ostoksien tekemistä. Eikä matkaa voi pitemmän päälle oikein jättää kesken. Rahapeillä on toinen logiikka.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen Vastaus kommenttiin #11

Kyllä minä tuon ymmärrän. Supercellin pelistä en osaa sanoa, kun en ole pelannut, mutta enpä ole vielä pelannut peliä, joka EDELLYTTÄÄ ostosten tekemistä. Olen pelannutkin joitakin "free-to-play" pelejä, joihin voi ostaa sisältöä rahalla. Mm. Warframe, Settlers Online, Gladiatus. Vain Gladiatukseen jopa maksoin (muistaakseni kerran). Rahalla saa ominaisuuksia, välineitä ja nopeutettua etenemistä. Lopputulokseen pääsee toki ilmankin.

Logiikka on ihan yhdentevä, se joko toimii tai ei. Pohjalla on ajatus rahastaa ihmisen mielihyvän kokemuksella. Ja jos eettistä kulmaa asiaan hakee, kritiikki löytyy edellämainitun oikeutuksesta ja pelaajien iästä.

Jos lisää vertauskohteita haetaan, pornosaitit toimivat samalla periaatteella.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #12

Mitenkä pornosaitit toimivat samalla periaatteella?

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen Vastaus kommenttiin #13

Ilmainen pääsy osaan sisällöstä, kuvia, pätkiä videoista, rajattu määrä katseluja. Maksullisena rajaton pääsy/ erilaisia jäsenyystasoja eri oikeuksineen. Jälkimmäisestä en ole absoluuttisen varma, mutta muistelisin moistakin nähneeni.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #14

Ei vastaavuutta Supercellin pelien logiikkaan/ansaintalogiikkaan. Ja koukuttako pornobisnes?

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen Vastaus kommenttiin #15

Eihän siinä sitten. Pornoriippuvuus on ymmärtääkseni ihan tavallista.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

"Aldous Huxleyn kuuluisassa kirjassa, "Uljas, uusi maailma", ihmisille tarjottiin somaa, jonkinlaista hallusinogeenihuumetta, unohdusta tarjoavaa tai tajuntaa laajentaava huumetta. Ei tarvinnut miettiä liikoja.
Toisin kuin parikymmentä vuotta sitten, nyt lapset elävät hallitsemattomassa audiovisuaalisessa somassa, joka hajottaa mieltä ja heikentää oppimis- ja keskittymiskykyä. "

http://enkeliporsas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/15396...

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset