FAKTANTARKASTUS 2 Media julkaisee päivittäin höpöä, nettikeskusteluista puhumattakaan.

Pelifirmat rikastuvat kärsimättömyydellä

  • Pelifirmat rikastuvat kärsimättömyydellä

Supershell käytti vuonna 2013 markkinointiin 400 miljoonaa euroa. Yhden pelin lataus voi maksaa peliyritykselle jopa 15 dollaria. (Lappalainen/Pelien valtakunta) 

Pelitoimiala huijaa laskemalla markkinapaikkojen osuuden liikevaihtoon, esim Apple 30%.

Lappalainen ei täysin tajua, etää merkittävä pelibisnes perustuu neljään asiaan: 

1) Ylettömään markkinointiin 

2) Sopuli-ilmiöön: lataukset innostavat lataamaan. "Pelin täytyy olla hyvä kun..." 

3) Onnentamoisiin

4) Pelaajien  kärsimättömyyteen.

Digidementia kehittää juuri kärsimättömyyttä:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/163747-lasten-digitaaline...

Höpöä:

"Pitkään alalla ollut toimitusjohtaja Ilkka Paananen pitää Suomea maailman ylivoimaisesti parhaana paikkana tehdä pelejä ja kiittää Tekesiä, jota ilman jättimenestys ei olisi ollut mahdollista." Tekes 2013

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/138223-pelien-tukeminen-rikk...

Toisaalta:

"Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen myöntää lehden haastattelussa, että yksikään peliyhtiö ei vielä ole onnistunut rakentamaan kestävää liiketoimintaa." US 2013

Ja voi:

Lisäksi näyttää vähän siltä, että monien menestyjien tavoin kusi alkaa nousta Paanasen päähän hänen kommentoidessaan asioita, joihin hänellä ei ole asiantuntemusta:

"Mutta on kaksi asiaa joihin suomalaisissa kouluissa pitäisi panostaa: toinen on ohjelmointi ja ..." Talouselämä 2013

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Ja shampoon myynti perustuu markkinointiin. Ja vaatteiden. Puhelimien. Huonekalujen. Jne.

Joskus nuorempana ihmettelin, että miksi sinne jenkkimarkkinoille on niin vaikea tavoitella, jos hyvä on tuote kerran. No siksihän sinne, olen viisastunut.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Et ymmärtänyt noiden kolmen tekijän 1-3 välistä yhteyttä

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Mikaelin kanssa samoilla jäljillä, tavallista markkinointia.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn
Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Numeroimasi tekijät ovat täysin normaali tuotteen leviämisen protokolla. Et ymmärtänyt, ettet keksinyt mitään uutta.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Höpsistä. Sisältötuotteet kuten ohjelmat eivät lainkaan noudata "normaalia protokollaa".

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Pelitoimiala huijaa laskemalla markkinapaikkojen saaman osuuden liikevaihtoon, esim Apple 30%.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Lappalainen ei muöskään tajua, että peliyhtiöt ovat sisällön tuottajia eivätkä teknologiayhtiöitä sen enempää kuin elokuvastudiotkaan.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Hohhoijaa:

"Skenen toiminnan aikana pelkästään suoria pääomasijoituksia suomalaisiin peliyrityksiin on tullut lähes 70 miljoonaa euroa. Jokainen Tekesin peliyrityksiin laittama euro on tuonut yhteiskunnalle 6–24 euroa. Verotuloja on tullut satoja miljoonia euroja", kertoo Skenen päällikkö Kari Korhonen."

Tekes on sijoittanut enemmän peleihin kuin tuo 70 miljoonaa. Jos Supercell onnenkantamoisineen jätetään pois, pelialan liikevaihto on aika vaatimatonta. Lisäksi liikevaihtoon lasketaan markkinapaikoille maksettu 30%.

Mistähän tuo haarukka 6-24 euroa tulee?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Jos jätetään pois kaksi suurinta, suomalaisen pelialan liikevaihto oli vain 100 miljoonaa vuonna 2015. Supercell käyttää markkinointiin 400 miljoonaa vuodessa.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Kärsimättömyydellä ja mukavuudenhalulla on korrelaatio. Metsäyhtiönkin voidaan sanoa tienaavan sillä, että ihmiset tuhlaavat hyvää puukuitua kun haluavat rapisevan paperilehden kannettuna aamiaispöytään. Jota lukevat 15 minuuttia ja heittävät pois. Mutta näiden ihmisten osuus on laskemassa luonnollisen poistuman myötä.

Tämän blogin suosituimmat